måndag 25 februari 2008

* VARNING FÖR STARKA BILDER *



Help Stop the Cruel Fur Industry.
http://www.greenpeace.org/international/

http://www.furisdead.com/

http://www.djurensratt.se/portal/page?_pageid=33,2346242&_dad=portal&_schema=PORTAL

Vi skapar varje dag den värld vi lever i. Livet består av Val. Bli medveten om Dina!

Det finns Alternativ; http://www.asfaltblomman.se/

http://www.renaklader.org/


Foto: Kalla Fakta/TV4

De flår fåren levande
Här flås fåren levande - utan bedövning. Allt för att svenska konsumenter ska få sina ulltröjor. Ingen av Sveriges största klädkedjor kan garantera att deras ull inte kommer från flådda får. - Det är förfärligt tycker jag. Så här får man inte behandla djur, säger veterinär Johan Beck-Fries till TV4:s "Kalla Fakta".

De kan inte garantera var deras ull kommer ifrån Svenska klädföretag som inte kan garantera att deras ull inte kommer från skalperade får. Kapp-Ahl, Polaren och Pyret, H&M, Lindex, JC, Cubus, Åhlens, Stadium, Team sportia. Andra djurplågerifall som upprört. Hundar i Kina plågas för att köttet ska bli godare. Hundar och katter slaktas för att bli leksaker. Hundar klubbas i ihjäl för att rensa Pekings gator till OS.20 000 katter säljs på en marknad i Kina för att bli människoföda.Smugglare gömde narkotika i hundvalpars magar på väg in till Sverige.

Ullindustrin i Australien
Australien har världens största ullindustri med över 100 miljoner får. De flesta av dem är merinofår.Mulesing är lagligt i Australien.Enligt ullindustrin skulle upp till tre miljoner får dö av blåflugornas angrepp varje år utan mulesing.Redan 2003 uppmärksammades mulesing i USA vilket ledde till en bojkott i stora delar av världen, dock inte i Sverige.
//

Australiensisk merinoull anses vara den finaste ullen inom klädindustrin och lämpar sig väl för vårt klimat här i Norden.Merinofåret har avlats fram för att få maximalt med ull per kilo får.Men det är också ett lätt byte för blåflugan. Den lägger ägg i djurens hud, speciellt där det finns avföring och urin.När larverna sedan kläcks äter de fåren levande.Australiska fårfarmare löser det genom ett sätt som kallas mulesing. Ett kirurgiskt ingrepp som använts i Australien sedan 1930-talet.
Jämförs med skalpering
– De flår bakre delen av skinkan på båda sidor om svansen på fåret, säger veterinär Johan Beck-Fries, som även är Veterinärförbundets informationschef, till TV4:s ”Kalla Fakta”.– Man kan jämföra det med skalpering. De bara stoppar in en sax under huden och snittar bort de delar som skall bort. Jag tycker det är förfärligt, det är kvalificerat djurplågeri.Enligt Johan Beck-Fries drabbas fåren av fruktansvärda smärtor, som kan hålla i sig i flera veckor efter ingreppet.

Alternativen finns
Ullindustrin i Australien menar att det är praktiskt ogenomförbart att använda bedövning vid ingreppen eftersom det rör sig om så många får.Men det finns alternativ till att flå lamm utan bedövning menar Johan Beck-FriesFårindustrin säger att det inte är praktiskt möjligt?– För det kostar pengar för dem. Då tycker jag att är man inte beredd att betala de här extra kronorna eller dollarna så bör man fundera över om det här är en produktionsform man ska fortsätta med.
H&M planerar bojkott
TV4:s ”Kalla Fakta” har kontrollerat 19 av de största klädföretagen i Sverige. Resultatet är att ingen av dem kan garantera att den ull de säljer inte kommer från australiensksa får som är utsatta för mulesing.H&M har i dagarna, efter inspelningen av ”Kalla Fakta” gått ut och sagt att de nu ska bojkotta australiensisk ull.Fotnot: TV4:s ”Kalla Fakta” sänds i kväll 19.20.

Av Erik Pettersson mailto:Petterssonerik.pettersson@expressen.se

Tyck och Gör något!

/ Miss Lyckad


9 kommentarer:

Anonym sa...

åååh, jag blir så arg! vilken sjuk värld vi lever i

Anonym sa...

Skönt att det uppmärksammas men förfärligt, skrämmande och för jävligt att det faktiskt är såhär och att så många bara accepterar.
Jag är med i Greenpeace och PETA och försöker att göra medvetna val men jag med så många andra begår säkert tusentals misstag bara genom okunskap om hur det faktiskt går till. Tragiskt.

Gisan sa...

Märkligt att det måste sändas såna program för att företagen ska reagera. Kramar...

Anonym sa...

Miss Lyckad!
Jag är med i Greenpeace, Svenska Naturskyddsföreningen, Rädda Barnen och Amnesty. Och jag är inte ens rik i svenska mått mätt!Tänk om alla "design shoppare" satte av 10% av sina pengar till någon bra organisation.
SOM GÖR SKILLNAD-för det gör de!
Precis som du!
Mia Pia

Anonym sa...

Bästa Miss Lyckad

Som vanligt får du mig att tänka till. Jag är vegetarian men har tyvärr en del skin på skor och ett par fårullsvantar.Inget jag kommer att köpa igen!

Vänligen
Robert

Anonym sa...

Jag kom på att jag inte vet vad PETA är. Vad står det för em?

Undrar

Mia Pia

Miss Lyckad sa...

Jag hoppas att några av Alla dom som Bryr sig och blir Upprörda går med i någon organisation och ser till att det blir Förändring.

Vi behöver bli fler som säger NEJ till grymheter.

Mia Pia - Peta står för; People for the Ethical Treatment of Animals - Där kan man bidra på många sätt med Aktioner. Peta hjälper även till att ge människor Start kits för att bli vegetarianer... Man kan ju behöva lite hjälp i början. Du hittar deras hemsida genom furisdead länken.

Tack!
Mer!

/ Miss Lyckad

Colette van Luik sa...

Usch så jävla vidrigt. Jag är mållös. Hade inte en aning. Är vegetarian sedan länge, men nu ska jag tänka till även när jag köper kläder, absolut. Tack för inlägget även om jag inte klarade av att titta på bilderna.

Anonym sa...

Miss Lyckad
Gud vad jag gillar ditt nick, så klockrent!Såg reportaget och vill mörda någon, sådant här väcker min reptilhjärna till liv.