fredag 8 februari 2008

* Det måste betyda något *

Nej!
Det är inte ett humant land vi lever i. Inte när vi för diskussioner om vilka som ska ha rätt till vård eller inte. Vilka som ska ha rätt att bo granne med oss eller inte. Se människan! Barn, Tonåring, Vuxen, Gammal, Svensk eller Utlänning. Se människan bakom alla fasader!
Vilka rättigheter har du som du på något sätt har gjort dig mer förtjänt av än någon annan?
Någon som har flytt i tusentals dagar undan fasor som du inte ens kan föreställa dig. Jag är trött på att inte veta hur flyktingmottagningen går till i vårt land. Jag har bara en vag bild av att alla får vänta jättelänge. Var finns osminkade siffror på hur många som ”får stanna”. Hur många avvisas? Hur många är gömda?
Jag gick in på http://www.migrationsverket.se/
Gör det du också. Kände du till Dublinförordningen? Inte jag i alla fall. Den gäller i EUs medlemsländer och i Norge.
”Du har ingen rätt att välja vilket land som ska pröva din asyl ansökan”
Vilken underbar början. Vilket mottagande. Så värst osminkat är det inte heller. Formuleringarna är svåra att tyda. Är det någon där ute som har kunskap om läget?
http://www.ingenillegal.org/
Den som söker finner!
Tänk om alla bloggläsare kunde lägga sin tid på att få mera kunskap om VIKTIGA saker.
En annan värld är möjlig. för Alla.
http://attac.se/blogg/
Läs den istället för Om hur stressigt det är att jobba med mode på Stureplan…Herregud!

Och engagera er här med mig. I aint going nowhere. I scream right here, right Now!

En TexT:

”Om man tog alla kändiskåta människor
och buntade ihop dem i en stor hög.
La den på Stureplan
Lät turistbussarna åka förbi och ta kort
På kåtheten
De kunde framkalla Bilderna
Hänga på väggen…
Sen kanske vi kunde komma på något
nytt att göra?”

Jag gör det nu.

Jag vill att du oxå ska göra det. Se dig om, det finns alltid någon i din omgivning som behöver allt från en extra kram till en dramatisk hjälp handling. Gör det inte för dig själv. Gör det för din vän, din familj, en främling. Vet att Det Du har att Ge är värt något. Du är värd att få det tillbaka i tusenfalt oxå, men folk glömmer lätt sitt eget värde, det värdet som andra behöver, alltså Er. Låt helgen vigas åt att göra en god osjälvisk Gärning. Se människan!

Miss Lyckad – för ett mer förstående samhälle -

11 kommentarer:

Angels sa...

Miss Lyckad!
Jag önskar dig Lycka till. Du har flera helt sjukt bra poänger i det du skriver!

Anonym sa...

*L* Tackar! Ja, men folk hymmlar oftast...eller försöker hålla en fasad att allt är guld & stjärnglans konstant.
Men...myntet har alltid två sidor hehehe och man måste kunna säga att det är en pest & pina ibland!

Anonym sa...

Jag vill betyda något. När jag läser dina blogginlägg så känns det som jag gör det. Förändra någonting och lägga fokus utanför mig själv. Du kämpar hårt trots din sjukdom och allt. Det är starkt. Jag ska se till att ge lite extra till någon i helgen. Det är jag värd.

Håkan Bergman sa...

Grymt uppvaknande inlägg! Mysig helg på dig Miss Lyckad.

:-)

Anonym sa...

Ramlade in på din blogg för första gången nu idag.
Jag kunde inte sluta läsa, dina ord slukade upp hela mig och hela min tid. Det känns viktigt de du skriver om, och jag tar åt mig.
I helgen ska jag göra något extra för någon annan.jag ska verkligen tänka på det när jag gör det.
Kommer kika in fler gånger.
Kram Malin

Miss Lyckad sa...

Tack för att Ni läser och Tänker och Känner. Fortsätt så!=) Jag är verkligen glad att ni finns därute!

/ Miss Lyckad

Anonym sa...

Jag skulle tycka att det var intressant om du kunde skriva om människor med psykisk problematik för att på så sätt visa att vi inte är mördande galningar allihopa.

Anonym sa...

DU ÄR BÄST! UNDERBART..EN "PRAYER FOR THE WEEKEND" HELT ENKELT..

MIA PIA

Håkan Bergman sa...

Sover du? Jag kan inte sova...

Mr. Bergman på G i natta

Gisan sa...

Så har du gjort det igen. Skrivit ett inte tankeväckande, utan tankeexploderande inlägg. "Keep up your good work"! Kramar...

Miss Lyckad sa...

* Ler stort och varmt * Tack!

Mr. B, Jag sov...Jag har influensan...som alla andra...

/ Miss Lyckad