söndag 10 februari 2008

* Nu skriker jag och du ska LYSSNA! *

Jag har ett förslag till alla så här i fastetider. Ja, det är FASTA nu. Och Nej, det är INTE en Bantningskur. Vi lever i en kristenkultur och har kristna helger.
-Vem fan bryr sig om FASTAN?
En tid då man ska avstå från något. Ja ni hörde rätt :AVSTÅ! Det kan vara att man avstår från att vara i centrum. HEMSKA TANKE! Att man avstår från den där flygresan.
-MEN LITE SOL MÅSTE MAN JU HA!
Alla kan själva komma på något att avstå ifrån. Detta är mitt förslag!
De tillämpar det redan i England har jag hört. Man frågar varandra:
-Vad har du avstått från under fastan? ( Ungefär som att göra Nyårslöften )
Men om man har myror under huden som jag har kan det vara svårt att avstå från att göra något. JAG MÅSTE GÖRA NÅGOT HELA TIDEN! I vårt samhälle är det då lätt att bli STOR KONSUMENT. Jag har ett förslag till mig själv när jag bara MÅSTE SHOPPA.
SKIT i alla Slavmärkta affärer med Barnarbete på prislappen. Det finns alternativ.
http://www.asfaltblomman.se/ http://www.renaklader.org/
Är inte det ett bra avstamp? Denna undanträngda ilska över saker som inte går att förändra:
SJUKDOM OCH DÖD
Gjuter jag ut över det som vi faktiskt skulle kunna GÖRA NÅGOT ÅT.


Jag är också arg över patriarkatet. KROSSA!
http://www.feministisktinitiativ.se/
Jag är arg över miljöförstöringen som nu mest reducerats till KLIMATFÖRÄNDRINGS problem… En fråga i taget antar jag och NEJ, MER KÄRNKRAFT ÄR INTE LÖSNINGEN.
Eller har du tagit reda på hur slutförvaringen av kärnbränslet går till?
…Trodde inte det. Du är inte ensam. Ingen i regeringen ”Det ska Löna sig..” har brytt sig om att ta reda på det heller.
http://www.greenpeace.se/ http://www.snf.se/
Men folkpartiet är bra på att ändra betygsystem så att Det ska Löna sig att vara flitig…
Som om skolans problem sitter i BETYGSYSTEMET. Väx upp någon gång!
Idag hörde jag en kvinna på radion. Hon hade på eget bevåg anmält sin vilja att vara Skolfarmor då hon blev pensionär. Befann sig på skolgården med inställningen att vara KÄRLEKSFULL. Barnen älskade henne för hon hade alltid tid för dem. Lärarna behöver TID FÖR BARNEN !
De ska inte ödsla kraft på jävla fesna betygsystem eller läroplaner. SKA DET VARA SÅ SVÅRT ATT FATTA! http://www.rb.se/ http://www.bris.se/
Hur avslutar man det här. Det går inte. Men mitt förslag är till mig själv och alla andra är:
Sluta älta i elände!
Ta upp problem men visa på det arbete som faktiskt görs för att lösa dem.
Det blir nattsvart om man letar efter mörker.
Folk blir deppiga och orkar tillslut bara med Britney Spears nyheter och modebloggar.
Om vi ska kräva mer av oss själva, vilket vi ska, så måste vi ge oss chansen.
Det finns miljontals människor som kämpar för att den här världen ska bli bättre.
Vi är inte ensamma.
En annan värld är möjlig.


/ Miss Lyckad - för en bättre värld -

13 kommentarer:

Anonym sa...

You Rock My World!

Mia Pia

Anonym sa...

Bästa Miss Lyckad

Mycket tänkvärt som vanligt är din text i dag.
Det är märkligt att vi har så svårt att avstå från saker.
Men precis som du skriver kan vi alla avstå från något. Det går lätt om man själv får bestämma vad det ska vara. Svårare är det med förbud uppifrån. Men vilka åtgärder ska vi frivilligt vidta för att exempelvis minska klimatförändringarna? Isen vid Nordpolen spås vara borta om tio år!
Vänligen Robert

Anonym sa...

Jag förstår inte hur du kan skriva så fängslande som du gör!
När jag börjar läsa kan jag bara inte sluta!
och du skriver alltid om ngt viktigt och du skriver så det berör.
Kommer fortsätta läsa din blogg, det får mig att tänka på annat.

Kram Malin

Anonym sa...

*S* Hoppla, här klämde du in allt! Okej ang d här m. polishämtningar? Tillåt mig skratta en aningens, men NÄR ska dom hinna med det? Och alla skolkare kanske inte sitter hemma?!

Och tjaffset med betygsbyte? Men seriöst, blir det bättre utbildning om man ändrar betygen? VA?!
Hmm...kanske drar ett inlägg om det där...

Miss Lyckad sa...

mia pia - Tack! Good For Us, aye!

Robert, Jag kommer ha Temaveckor framöver! Skriv gärna på min privata mailadress, som du fått en gång förrut, och hjälp genom att skriva om länkar och Artiklar till mig så jag har när det blir dags för den veckan. Nu i veckan blir Det PSYKET! =)Jag är ju ett Psycho u know;)

Malin, Jag tappar ord. Det är meningen att beröra och så lyckas jag. Halleluja!

Redzo, En levande debatt! Ja, att många skolkar är ett ydligt bevis på att något verkligen är fel på skolan, inte ungdomen. Att tvinga dom tillbaks...utan förändring...Crazy people. Kör på ett inlägg! Yeah!

Tack för att ni skriver. MER!

/ Miss Lyckad

Gunilla sa...

Mycket tänkvärda saker du tar upp i ditt inlägg idag!
Tack för ditt besök idag! Och Du, det är sant.... den kommer under våren.
Kram Gunilla

Gisan sa...

Något du inte avstår ifrån det är att väcka tankar och åsikter. Dela med dig av dina tankar och åsikter. Det ska du aldrig göra heller. Tack för många viktiga länkar! Såg hos Herr Bergman att du inte kommer om det blir releaseparty för Svensk Poet 2008. Jag respekterar ditt beslut men vill att du ska veta att jag gärna hade pratat med dig IRL. Kramar...

Anonym sa...

Hej Miss Lyckad :) Du skriver det jag tänker! bra gjort!

Anonym sa...

och just det... nej, det är helt ok att inte känna igen låten, det är om man är youtube-haj, man troligtvis stött på den både en och två ggr :)

Anonym sa...

Skit bra inlägg!

Jag har inget körkort, med andra ord ingen bil, det är min fasta :P

Jag ska faktiskt ta och göra ett inlägg idag där jag länkar till dig!

Fan, jag är så jäkla trött idag :/

Jag kollar in bok sidan sen :D

Kram

Miss Lyckad sa...

Gunilla, Va roligt! Säg till när det är dags så att jag får göra reklam vid Boksläppet=).

Gisan, Tack för att du är en trogen läsare. Jag skulle velat träffa dig oxå, men jag kan inte avslöja min Identitet, men jag kan säga dig att du vet redan vem jag är. Det gör nog nästan alla i Sverige. ...Därför vill jag bara vara Miss Lyckad =)

Varulven,bra att vi tänker lika. Då kan vi debattera=). Ah, Youtube å jag har liksom inte blivit bästisar än...Kanske blir...

Psyksjuk, Bra att du inte kör bil=) "Dom kör skogen dör". Jag tackar å bockar å de ödmjukaste om du skriver ett inlägg och länkar till mig! Jippi! Å ja kolla in Boksidan, många nya böcker bl. a Mr.Bergman å Gunilla som brukar skriva här på sajten=)!

Tack hörrni! Change the world, make it a better place!!!

/ Miss Lyckad

Gisan sa...

Som sagt, jag respekterar att du vill vara anonym. Men jag hoppas att du förstår att det är människan jag är nyfiken på att möta, inte någon eventuellt känd person. Ville bara klargöra detta. Kramar...

Miss Lyckad sa...

Jag vet Gisan. Tack. Tyvärr är det inte samma för alla... Tyvärr. Mest hoppas jag nu att du får en bra resa med vila, mineraler och positiva upplevelser!
Andas!

/ Miss Lyckad