söndag 17 februari 2008

* Idag lever de döda - genom mig! *

UTDRAG FRÅN BOKEN. VARSÅGODA!


"Det är klart att jag ska skriva en text till. Nu när det förväntas av mig.
Jag är ju ändå en författare. Vad förväntar jag mig av en författare:
Att den SKRIVER!

Jag vet inte ens om det gör någon skillnad, Orden alltså.
Jag vill skriva Något som betyder Något. Inte för att JAG ska betyda något.
Det är en Stor skillnad. Kanske ska jag berätta om någon som har betytt något för mig.
På så vis är jag rätt nära målet. Det är självklart Pappa jag ska berätta om nu.
Min enastående Pappa!
Jag struntar just nu i att han är död. Jag vill ta tillfället att vara med honom nu medan jag skriver.
När jag fick skrivbordet efter mamma dött sa jag att:
- …då kommer jag alltid att tänka på mamma när jag sitter och skriver.
Han sa:
- Ja, skriv något bra nu lilla Miss Lyckad.
Jag sa att jag höll på att göra det. Och det är ju sant. Det jag har skrivit är väldigt bra.
Fast pappa hade inte förstått det. Men det spelar ingen roll. För han förstod att jag hade något värdefullt i mig som han inte alltid kunde förstå. Det är vad jag starkast kommer ihåg nu:
Att han fick mig att känna mig värdefull. TACK!
Vi har pratat om så många saker min pappa och jag. Mycket om vem Gud egentligen är. Vi hade olika syn på hur man ska leva, men att alltihop är mycket större än den mänskliga tanken var vi båda överens om. Jag ställde frågor till pappa som han aldrig hade ställt sig själv eller som han hade glömt att han hade ställt sig själv. Då blev han rädd. Men jag gav mig inte. Jag ville veta. Varför hade han inte gått till botten med vissa saker medan andra var så kristallklara.
Det fanns så många bilder av vem min pappa var och ingen stämde. Eller så stämde allihopa.
När en människa dör är det inte den hon var som vi saknar utan vi saknar att få VARA med henne.
Eller att veta att den andre bara finns. Just nu i detta ögonblick.
Egentligen kan vi aldrig veta exakt vem eller hur någon eller vi är för vi förändras konstant.
Att få leva så nära en människa är en ynnest. Att få dela livet och se dagar komma och gå.
Jag tror att jag hade en ovanligt nära relation till båda mina föräldrar. En psykolog skulle säker kunna se något stört i det. Och visst var de för överbeskyddande och kanske ville de inte släppa taget om mig. Men jag släppte taget och det var underbart att ha deras kärlek i ryggen.
Deras oro och önskan om att allt skulle gå bra. Denna självklara känsla av att jag tillsammans med mina syskon var det viktigaste i deras liv.
Nu finns de inte i sin jordiska form. Men det märkliga är att jag känner dem ändå.
I musiken och i naturen, ibland till och med i orden.
När livet bråkar med mig och ställer mig inför svårigheter och idag när jag sitter och skriver kan jag höra pappas ord:
- Det där gjorde du riktigt bra!
Fast det jag vill säga är:
- Pappa och Mamma: Ni var dom som gjorde det riktigt bra. Livet alltså. "

/ Miss Lyckad

25 kommentarer:

Anonym sa...

Som vanligt slukas jag upp av din text. Jag längtar så tills din bok kommer, då ska jag vara den första som köper den! :)
Massa kramar
Malin

Gisan sa...

Vilket underbart inlägg!!! Så mycket kärlek och respekt som avspeglar sig. Jag är glad för din skull att du hade den relationen med båda dina föräldrar. Kramar...

Din vän sa...

Grattis till boken. Jag såg att du försökt lämna kommentar under min böcker-sida. Just sidor/pages, går det inte att lämna kommentarer kring.
Det var därför du inte hittade någon kommentarsfunktion där.
RS
kulturbloggen.com

Gunilla sa...

Hej! Tack för ditt besök!
En sån vacker text med så mycket kärlek i. Visst finns de med oss, både din mammma och pappa, liksom min son. Det är lite av innehållet i några av mina dikter i min kommande bok också.
Ha niu en härlig söndag!
Kram Gunilla

Anonym sa...

Jättefin text, jag tror säkert de är stolta var de än befinner sig! <3 kram!

Håkan Bergman sa...

En fin text och boken blir säkert hur grym som helst. :-) Jag brukar tänka på min morfar, och ibland kan jag nästan känna pipröken...

Kram

Anonym sa...

Hej, tack för kommentaren :)

Jag klickade på boken för att förboka din bok, men jag förstår inte hur jag ska göra för att boka den? :s
måste vara lite dum..

Hoppas du får en underbar dag.
Kram Malin

Miss Lyckad sa...

Tack Alla för fina Ord!
Det värmer och förhoppningsvis blir även ni värmda! Ljus!

Malin; Det är bara att maila till order@kingink.se
för att Förhandsboka;)! Du är en Smart kvinna. Jag ska se om jag kan göra om den länken. Tack i massor!

/ Miss Lyckad

Sofia sa...

Hej hej! Du undrade var man kan hitta min bok "Zebraflickan". Nu är det snart fyra år sedan boken kom ut, så det finns inte längre i alla bokaffärer. Men kanske i de lite större. Annars finns den på biblioteket eller i alla internetbokhandlar, som tex Adlibris eller Bokus. Du kan också köpa den direkt från förlaget på adress www.forfattarhuset.se. Roligt att du hittat till mig blogg och hemsida! Mvh Sofia Åkerman

Doghead sa...

Det blir en fin bok Miss. Hoppas du blandar det frispråkiga vanliga ML med denna sköra ML som lyser här i boken din. :)

Anonym sa...

Hej! Hittade precis hit=). Lär återkomma..kul att du skrivit en egen bok=). Själv försöker jag skriva men kommer aldrig riktigt till skott. Ha det bra=)Mie

Anonym sa...

mäktig texyt!

Anonym sa...

Ville bara säga att jag njöt av att läsa din text och att du är väldigt duktig på att skriva.

För egen del är livet inte på topp just nu men jag ska försöka bli lite mer aktiv nu för att sysselsätta mig lite och på så vis "driva ut lite av demonerna".

Tack så mycket för stödet och den fina kommentaren på min blogg!

Kram

Anonym sa...

otroligt bra skrivet Miss lyckad! Fängslande och vackert och tänkvärt.

Anonym sa...

Hej Miss Lyckad, tittar in och läser. Vilken underbart fin text du skrivit. Jag kommer köpa din kommande bok.Helt klart.
Jag kommer såsmåningom också ut med en bok på King Ink, en ungdomsbok. Inte självupplevd alls.
Kram från Nalle
www.nallewikblad.dinstudio.se
www.nallesfoto.blogg.se

Anonym sa...

Tack så jätte mycket för att jag fick läsa din text... Sorgen känns helt fruktansvärd nu :(

Kram

Anonym sa...

=) Tackar för komplimangen. Jo, jag tåtar ihop något, men det har tagit tid, har fått smäll på fingrarna när hårddisken kraschat och jag inte tagit en backup.
Sen att binda ihop storysarna, det är väl det jag har mest huvudbry med!

Gillar din text, den är verkligen beskrivande, ögonblick från svunnen tid, kärleken till föräldrarna! Och jag är säker på att de tisslar & tasslar brevid dig =)

Anonym sa...

Ditt utdrag ur boken här almost makes my cry. Det är skrivet med en otrolig värme och kärlek och insikt, skörhet och styrka, och är öppet och DIREKT utan att det tappar kvaliteten. Mina favoritformuleringar är helt klart:

"Jag vill skriva Något som betyder Något. Inte för att JAG ska betyda något."
och
" När en människa dör är det inte den hon var som vi saknar utan vi saknar att få VARA med henne.
Eller att veta att den andre bara finns. Just nu i detta ögonblick.
Egentligen kan vi aldrig veta exakt vem eller hur någon eller vi är för vi förändras konstant."

So true.
Ta världen med storm!


Passar på att fråga, eftersom jag också snart ska skicka iväg ett manus, hur lång tid det tog för dig att få svar om huruvida dom ville puplicera din bok eller ej?

Miss Lyckad sa...

Tack Alla för värmande ord! Tack ALLA för att Ni läser. Och Tack till mig för att jag skriver;) Phu!
Jag ska låta Inlägget mogna en dag till. Bara låta det vara...
Till ER som skriver, Don´t give up, storyn kommer...Skrivandet tar bara jävligt lång tid, huh;)
Grattis Nalle! Då ska jag hålla ögonen öppna.
Zelda, på mitt Förlag King ink svarar dom direkt. Ruskigt effektiva människor. På andra stora Förlag som Bonniers tror jag det tar ca sex veckor. Lycka till! Don´t Give up!
Kram på Er UNDERBARA Människor!

/ Miss Lyckad

Redaktion@kingink.se sa...

Hej Missy!
Bra att se att du jobbar med din bok! Ser fram emot slutver. av ditt manus,
Vi hörs!

Red. King ink Förlag

Anonym sa...

Hejsan!

Vad fint du skildrar saker och ting i ditt liv.

Cajsa

B.Hallward sa...

Fint skrivet. Dina föräldrar hade nog varit stolta över dig om de levt. :-)

Anonym sa...

MISS LYCKAD

DU SKRIVER SÅ SJUKT BRA INLÄGG!!!
NÄR KOMMER BOKEN? JAG KAN INTE VÄNTA LÄNGRE!

MIA PIA

Miss Lyckad sa...

=) Mia Pia, boken kommer ut in the stores i början av Maj...så länge jag hinner skriva klart...och bli nöjd =) Nu njuter vi allihopa! Mer kärlek till Folket!

/ Miss Lyckad

Trassel sa...

Du skriver sjukt vackert