måndag 11 februari 2008

* Vad är Galen - Egentligen!? *

Jag sökte på nätet efter en definition på ordet Galen. Det är ett ord som folk kallat mig många gånger, mest När Jag Vågat saker dom aldrig vågar (wink wink nod nod), men jag hittade ingen definition.

”Du är allt lite galen du”
”Hon, ja, hon har alltid varit sådär wild and crazy”
”Miss Lyckad. Hörde att du…”
”Ja, hörde vaddå!”
”Nja, men att du är liksom lite... galen. Ska man tro på det?”

Hela tiden till vardags skojar vi om folk som faller lite utanför ramen. Oftast människor som är väldigt ”livfulla”. Dom e visst lite tokiga, huh. Galen, detta ord som har en sådan stor makt, det ordet har satt folk bakom lås och bom, det har också definierat stor kärlek - Han är visst helt galen i henne. Vad innebär det att vara Galen i dagens samhälle?

”Inom det patriarkala systemet sanktioneras galenskapen, den är ett mål. Om en kvinna gör en massa ”galna” saker mot sig själv; svälter, kräker, skär, kallas det inte galenskap. Går hon för långt i sin strävan att göra sig själv till en vara i det kapitalistiska samhället – alla dessa inverterade ”se mig, hjälp mig!” – kallas det självdestruktivitet och att vara självdestruktiv idag är att vara ganska normal – om man är kvinna. De trasiga kvinnorna är gruset i systemet, ungefär. Sånt får man ta. Däremot: Så fort en kvinna börjar rikta handlingar utåt, mot omvärlden och andra människor blir hon spritt språngande på riktigt.” – Redaktionen på Bang, en feministisk kulturtidskrift, #4/2007 http://www.bang.se/

Vad är galen för dig? Vad betyder ordet? Är du galen eller känner du någon som är det? Vart vänder man sig om man tror man har ”tappat greppet” och inte orkar mer?
Om ni svarar på mina frågor så ska jag besvara era…och även mina egna för Face it – It´s my fucking blogg! ;)

/ Miss Lyckad

9 kommentarer:

Anonym sa...

Ordet "Galen" känns inte så negativ för mig. Man gör "galna saker"...kan tom. vara skrytsamt, kanske...
Men det är klart om man blir kallad galen av andra utan att man är med i sammanhanget kanske det inte känns lika positivt. Jag har personligen många gånger fått utstå ord som "galen", "tokig" mm andra genom mitt 40åriga liv pga av mina val som jag har gjort. Kanske finns det en rädsla inom andra människor, att det skrämmer dem med människor som vågar göra annorlunda saker? Vad tror du. Jag är inte galen iallafall...bara spontan...(vissa säger impulsiv men men)....
Tack för ordet
Erik M

ki sa...

Måste hålla med föregående talare Erik M men kanske inte på punkten att andra bara rädda för allt man vågar göra. Jag tror du är inne på rätt spår MEN jag tror att sammanhanget är så mycket större än så! Rädslan är samma rädsla som skapar så många andra problem i denna värld. RÄDSLAN FÖR ALLT SOM ÄR ANNORLUNDA. Vilket skapar rasism, utanförskap, mobbing och hundra andra saker att räkna upp. Att vara Galen kanske är att vägra finna sig i de ramar som andra skapat. Att ställa frågan "Varför" i obekväma sammanhang, att ifrågasätta gamla förutbestämda 'regler' för livet i samhället...

Om jag ser någon på bussen eller tunnelbanan som ser konstig ut eller letar efter något under sätet, tänker jag då "Vilken konstig typ, hon/han måste ju vara galen som går omkring sådär...skämmer ut sig..."
När människan kanske letar efter något som hon tappat bort...

Det handlar om att döma. Vi måste sluta döma och börja acceptera. I dess vidaste bemärkelse.
Det finns sjuka människor som inte mår bra. Visst. Men tänk över ditt ord nästa gång du ser någon som inte passar in i "din" värld...

Daniel

Anonym sa...

Jag mår skitdåligt och jag är bara 16. Vet inte vad jag ska göra. Vem kan hjälpa mig? Orkar inte mer. Tacksam för svar.

Anonym sa...

Erik M skrev lite av vad jag tycker...

Jag har också fått höra att jag är galen, både positivt och negativt menat.

Fast jag kan bli lite allergisk av folk som tycker att de är "galna, tokiga och ständigt hittar på nya upptåg". För när det väl kommer till kritan brukar inte de människorna vara så "galna" ändå. :) Iallafall inte de jag mött.

Anonym sa...

Bästa Miss Lyckad

Jag tror att begreppet "galen" är en flykt både för den som titulerar sig som galen och för den som använder "galen" för att beskriva någon annan.
Om man är galen på riktigt vet man väl inte att man är galen?
Eller?

Vänligen

Robert

Anonym sa...

åh va viktigt

Anonym sa...

Jag ser "galen" som något eftersträvansvärt. Spontant. Energifullt. Och de som är helt spritt språngande galna och lever i sin egen värld (så som jag skulle ha uttryckt det när jag var yngre) slipper iallafall allt för mycket av den trista kravfyllda verkligheten.
Att vara deprimerad däremot, nedstämd & apatisk, anses som tråkigt och oattraktivt. Där finns det i dagsläget inte särskilt stor koppling till galenskap och är inte lika charmigt som att vara vild, impulsiv och manisk osv osv.

Anonym sa...

galen är för mig en person som gör det han/hon känner för men utan att göra andra illa...som följer sina infall och är ganska impulsiv...positivt alltså...jag är liten galen jag emellanåt..

Trassel sa...

En så intressant fråga. Jag har ingen aning om vad galen är för mig. Det jag kan komma på är att jag och mina vänner använder det i vårt vanliga vardagliga språk. Någon gör något lite mer vågat då kommer kommentaren "Du är galen!" Just i detta nu kommer jag inte på något specifikt exempel dock men jag kände ändå att jag ville bidra med något. Kramar