fredag 1 februari 2008

* Jag tänder på feta män *

Jag har tröttnat. Det vet ni som känner mig, genom texter eller i verkligheten. Verkligen tröttnat. Jag skiter i Beach 2008. Jag skiter i att idealet säger att jag, en vuxen kvinna, ska ha en fjortonårigtjejs kropp (Det är så sjukt). Jag skiter i det är okvinnligt att inte raka benen eller bikinilinjen. Jag lever inte upp till någon Annans förväntningar. Har någon Annan egentligen sina Egna Förväntningar... eller är dom köpta från närmsta Tidning? Jag är trött på Träningsmetoder, Bantning hit och dit. Kom igen!!! Varenda människa VET hur man lever Hälsosamt. Det är ju ett val... Man kan behöva en grupp som Viktväktarna för att få stöd, men man behöver inte varenda kvällstidning med tips... Jag har tröttnat. Jag har även tröttnat åt andra hållet; på mannen. Nästan helt på männen, men... Mansideal. Jag har gått och blivit riktigt Anti. Jag vill bara ha en Riktig Människa, Punkt slut. En riktig människa som vågar bara vara. That´s All. Och när det gäller det ytliga har jag helt tröttnat. Ska det va en man... Om jag skulle bli tvungen att välja; Då tänder jag på Feta Män. Och med det menar jag en man som står Tungt och Stadigt på jorden. Vad tänder du på i vår plastikopererade verklighet? Är det naturligheten som lockar? Läser du listorna över hur du ska vara? Följer du listorna? Är du kvinna och avundsjuk på de smala tjejerna på gymmet? Är du hälsosam eller samhällsskadad?

Njuter du av en Naturlig doft? Berätta för mig! Hur tänker ni där ute? Om er själva och er partner eller eventuell partner? Har ni egna förväntningar? Vad ställer ni för krav...?

Jag hittade på http://www.mansideal.se/ en lista. Jag låter den bara vara här och så kan vi reflektera. Vad sägs?

"En lista över manliga egenskaper;

- är ständigt aktiv
- ser framåt, men hatar att planera för framtiden
- gillar sport
- är målmedveten och resultatinriktad
- är händig
- står pall för motgångar
- vill gärna prestera och tävla
- tycker inte om att prata om känslor, inget blir bättre av att man snackar
- har basröst
- bangar aldrig för att knulla
- har gärna makt över och ansvar för andra människor
- är bredare över axlarna än över höfterna
- gillar öl bättre än vitt vin
- klarar sig själv
- är ”sportslig” och ”gentlemannamässig”
- kontrollerar sina känslor
- föredrar raka puckar framför ”en massa känslotjafs”
- trivs bäst ihop med grabbarna
- är fysiskt stark
- betalar notan på dejten
- vill gärna ha ett lite större könsorgan
- har en fet stereo
- frågar inte om vägen
- tar initiativ
- är den aktiva parten vid sex
- gnäller inte
- är psykiskt okomplicerad
- tycker om sin bil och kan meka lite med den
- ser gärna tillbaka på lumpen
- är inte rädd för ormar eller spöken, men för att framstå som bög
- har högre lön än sin tjej/fru
- är logisk och rationell
- har alltid ett projekt på gång
- förstår sig på datorer
- visar aldrig svaghet, och tycker inte om svaghet hos andra
- står för det han säger
- identifierar sig med sitt jobb
- är en händig ”fixare”
- gråter inte
- föredrar riktig husmanskost
- tror inte på akupunktur för att det är ”ovetenskapligt”
- har ett fast handslag
- pratar bara när han har något att säga
- lagar gärna mat till fest, men inte till vardags
- bär den tyngsta kassen
- pratar inte om sitt privatliv, för det är privat"
- saxat från http://www.mansidealet.se/ -


/ Miss Lyckad - för ett jämställt samhälle -

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Miss Lyckad!

Jag vill bara säga att jag tycker att din blogg är bra. Jag läser den varje dag och det är alltid lika intressant och tankeväckande. Vad gällande dagens inlägg så är jag också trött på ideal och allt tjat i media om hur vi ska eller "bör" vara. Jag har läst flera av dina texter och jag har köpt Svensk Poet 2007. Jag finner tröst i dina texter och jag blir starkare som kvinna av din text "Ska knulla dig". Jag ser fram emot din bok. Tack för att du finns.

Hälsningar, en medkvinniska

Anonym sa...

Bästa Miss Lyckad
Det är med stor glädje som jag läser dina dikter. Jag har nyligen även hittat till denna blogg och är mycket imponerad av att du lyckas ta upp svåra ämnen på ett lättsamt sätt. Denna dag vill jag tacka för att du belyser det obehagliga mansidealet. Det är omänskligt!Jag som man är oerhört trött på förväntingarna som finns presenterade i listan. Det är fint att du reagerar och genom det gör det lättare för mig att vara människa och man.
Vänligen
Robert

Doghead sa...

Hade inte så mångarätt på manslistan, ha-ha, men som bekymmerslös karlslok kan jag helt enkelt inbill mig att jag är bäst ändå.
DET är den stora skillanden på män och kvinnor. Kvinns tror att just hon är den världelösaste av alla kvinnor, och vi män har problem med verkligheten åt andra hållet. Jag tror på allvar att jag är en superhjälte!

Håkan Bergman sa...

Tänk vad mycket man måste lära sig för att arbeta som människa.

Miss Lyckad sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Miss Lyckad sa...

Ja, e d inte otroligt! Och då har ändå människor lättare än Kvinniskor;)
Tack för det ordet T-röd. Jag förstår att du läst Egalias döttrar! Good for U.

/ Miss Lyckad

Anonym sa...

Hej!
Jag tycker du skriver jättebra och nu tänkte jag att jag skulle berätta väldigt kort om min syn på ideal och just silikonbröst, som du nämnde lite snabbt i detta inlägg.

Jag är 18 år och har precis opererat mina bröst och det är kanske det bästa jag gjort i hela mitt liv. Jag har inte gjort det pga av idealet, utan jag gjorde det för att hela min kropp var så oproportionelig när jag hade de där små pyttebrösten. Kläder satt aldrig bra och jag fick gå och dra upp dem för att inte bh:n skulle synas. Jag gjorde inga Pamela Andersson-bröst, jag gjorde normalstora bröst som passade till min kropp. Jag kunde ju ha haft sådana här bröst naturligt, men nu blev det inte så och varför inte fixa det då när det är möjligt? Jag vill bara inte att alla ska ha en sådan negativ syn på silikonbröst, för alla gör det verkligen inte för idealets skull och för att visa upp dem.

Miss Lyckad sa...

Hej Malin!

Jag är väldigt glad att du hittade hit! Och att du delade med dig av din erfarenhet. Jag förstår din syn på det hela och om du är lycklig med resultatet...Good for U. Det jag vill attackera är att det finns ett ideal. På grund av idealet har du kunnat definera att du är oproportionelig. Någon sätter grunderna av förväntningarna på utseendet och den någon gillar inte jag. Jag önskar att du kunde varit nöjd från början. Förstår du vad jag menar?

Jag hoppas du kommer och skriver igen och läser. Idag har jag skapat Internationella Tonårsdagen! Läs den och Vet att jag bugar mig för Alla Tonåringar idag...annars också. Det är supertufft att växa upp i det här samhället. Hatten av.

/ Miss Lyckad