tisdag 19 februari 2008

*Ord till kamp- Internationella Kvinnodagen*

TÄVLING TÄVLING TÄVLING

"-Låt oss se närmare på den verklighet som ligger bakom denna poetiska cykel." ...
-Naturen ger ibland prov på en stor, gudomlig visdom. De viktigaste könsorganen hos kvinniskosläktet, honans könsorgan, ligger därför skyddade inne i kroppen. Det är ju mer ödesdigert om en kvinna skadar sina könsorgan än om en man gör det. Han bär ju sina utanpå, och det är därför mannen kallas för det sårbara könet." -Egalias Döttrar, Gerd Brantenberg


UPPVÄRMNING LADY`S AND GENTLEMen!


Om bara ett par få veckor nalkas INTERNATIONELLA KVINNODAGEN. Ja, tyvärr, den behövs! Inga om, inga men...och absolut inga män ;). Så länge det finns orättvisor och ojämlikhet så... Jag vill Adressera språket i år. Jag vill ha ERAN HJÄLP att Hylla Kvinnan genom att göra ett KVINnligt lexikon. Jag vill samla så många ord som möjligt. Hjälp mig! Och sen vill jag på dagen den 8:e Mars publicera listan här, plus att jag vill få med den till min bok=). Ni kan skriva orden ni kommer på i kommentarerna eller skicka dom direkt till min mail; miss.lyckad@kingink.se Fortsätt skicka t.o.m. 7;e Mars. BÄSTA BIDRAG MED MIG SOM KVINVÄLDIG DOMARE VINNER ETT SIGNAT EXEMPLAR AV MIN BOK!


Let the game begin;



Människa = Kvinniska


man ( som i man tycker så generellt ) = dam


brandman = brandkvinna


mandat = kvindat


manodepressiv = kvinodepressiv ;)


manchester = kvinchester



I think you get the picture!


/ Miss Lyckad - för en öppnare famn -

23 kommentarer:

Anonym sa...

Vilket underbart iniativ!
Jag är med !
Mitt bidrag blir "Mantra" -"Kvintra"
Fint va?

Tjolahopp
Keep up da good work
ANDERS

Anonym sa...

Haha. Shit vilken kul idé. okej här kommer några ord som jag då antar kommer med i din bok. det känns roligt att få va me.
mannikyr-kvinnikyr
mandarin-kvindarin
manuell-kvinnuell

om jag kommer på fler så skriver jag efter skolan. hejdå.
sara

Brummagumman sa...

Manifest=Kvinnifest
Mandat=Kvindat
Manskap=Kvinnskap

Anonym sa...

Tackar för den värmande
kramen och ha en fin dag

/Cajsa

Håkan Bergman sa...

När en kvinna säger ja, menar hon nej, och det är ju rätt kul i sig. Två pattar och två hål, hur hänger det ihop? Men det är ju enda chansen för mig att gå på mitt eget dop.

Jag tänker sura den 8:e mars. Sitta och skvätta ketchup på en felmärkt färs. Jag är man och förbjuden frukt på detta internationella torg. Jag går hem och grämer mig och kletar in mig i sorg.

Grupp 8:a kom till skolan på mitt enkla 70-tal. Skrek till unga tjejer - UPP TILL KAMP! Det är idag det vi kallar DAMP. Jag älskar kvinnan i kjolatyg, hon jag tittar på i smyg. Vackrare fröjd för mitt öga finns ack ej. Fast... hon säger fortfarande Ja när hon menar Nej.

Grattis på er fina dag. Nu är det ett år tills nästa, och räcker för dem flesta.

Anonym sa...

human (svenska odet såklart): hukvin

Gisan sa...

Har just nu tomt på ord i huvudet. men det är ett kul initiativ. Jag återkommer med förslag. Kramar...

Anonym sa...

Manschauvanist- Kvinnist! (Hehe!)

Du när kommer din bok ut..? Och var det inte svårt att få ett förlag att nappa..? Hört det är tuff konkurrans. ;)

P.s: Snygg bild och LEVE Kvinnan!

Anonym sa...

Bästa Miss Lyckad
Ja, kvinnodagen ska sannerligen firas!
Det bekymrar mig att signaturen "håkan" verkar ta så lätt på den största orättvisan i mänsklighetens historia. Förtrycket av kvinnan har präglat och präglar nästan samtliga kulturer i vår värld.
Att få ett slut på detta borde vara lika prioriterat för män som för kvinnor.
"håkans" påstående att en kvinnas "nej" skulle betyda "ja" gör mig som man generad. Jag vill här klargöra att jag fullt ut respekterar en annan människas ord och gränser. Jag skulle aldrig drömma om att ta mig den friheten att applicera en annan mening på en kvinnas "nej" än just ett nej.

Spännande med ordtävlingen.
Vad sägs om Festman=Festkvinna?
Mannekäng=Kvinnekäng
Mango=Kvingo

Vänligen
Robert

Anonym sa...

trumman - trumkvin
mytoman - mytokvin (förvisso långt a, men)
manick - kvinnick
manbar - kvinbar
manöver - kvinöver
mandel - kvindel
manhaftig - kvinnhaftig
manslukerska - kvinnslukerska
manipulera - kvinnipulera
övermanna - överkvinna
kontramandera - kontrakvindera
muskelknutte - muskelspätta
diamant - diakvint
ja nä, ha det gott!

Anonym sa...

Ord för en ny, mindre gullig kvinnoroll:

förövarinna
översittarinna
skitstövla

Anonym sa...

Håkans inlägg här ovan var fantastiskt kul! Respect :)

Miss Lyckad: Härligt kreativt initiativ! Min första tanke var att mandat kunde ändras, men det var redan taget så jag har tyvärr inga fler ideer. Återkommer om jag kommer på något fiffigt :)

Trassel sa...

Människor - Kvinniskor!

Trassel sa...

Man måste stå upp till kamp - Kvinna måste stå upp till kamp

Gunilla sa...

Kvinnor kan!
Mansvärld- Kvinnovärld
Tu man hand- Tu kvinno hand
Manhaftig- Kvinnhaftig
Mannagryn- Kvinnogryn

Känner mig ganska tom i övrigt idag...jag återkommer knaske med fler förslag.
Kram

Miss Lyckad sa...

Tack Alla som lämnat Bidrag! Att sätta igång tankar kring ämnen som behöver många anhängare är viktigt och det Ni gör är därmed en Viktig handling. Tack!

Vixina; Boken kommer i början av MAJ. Jag hade turen att hitta ett Bokförlag som gillade min stil. Dom köpte boken på en gång och då hade jag bara skrivit ca femton sidor...Never Give Up är väl konstnärernas egna slogan;).

MER MER MER, Jag vill ha MÄÄÄR =)!

/ Miss Lyckad - Oh, Im smokey smart -

Maria Yvell sa...

Ett boktips till alla som ännu inte läst boken: EGALIAS DÖTTRAR, den är helt skriven så att alla manord är utbytta till kvinnoord (precis som vi gör här inne just nu)... den gör en uppmärksam på hur format språket och samhället är på ett både humoristiskt och allvarligt sätt...

och den som inte kommer på fler ord här, kan ju alltid ta sig en titt i boken och "fuska" lite ;)

lycka till med tävlingen!

www.yvell.blogg.se

Anonym sa...

Det som alla grabbar vill vara:
Handyman - Handykvinna (eller Handywoman)

Anonym sa...

har ett sånt där fånigt förslag igen, som gjorde att jag inte kunde somna i natt utan låg och försökte komma på fler. nåväl;

Manfred - Kvinfred, vilket gör att manfred mann's earth band blir Kvinfred Kvinn's earth band.

Trassel sa...

mänsklig - kvinslig

Jag är inte så speciellt bra på detta men gillar att bidra med något :P

Anonym sa...

Helt otroligt patetiskt... Både kvinnodagen och den här bloggen.
Och du som självutnämnd författare; du kan ju inte ens stava! "Eran" t ex... "Er", om jag får be.

Nä, gräv en grop och lägg dig där i. Dina kvinnoidéer är så passé.

Anonym sa...

Joel: Att kvinnodagen skulle vara passé?
Du är passé med ditt föråldrande tänkande och avundsjuka ton. Vem f*an är du då?
DU är patetisk som skriver ett sånt inlägg. Och pinsam.

Ronnie S

Anonym sa...

Hej! Kanske har du redan fått dessa ord..

Mandolin-Kvindolin
Förman-Förkvinna
Mantel-Kvinntel

Hej hopp från Mie