torsdag 13 mars 2008

* VARNING FÖR STARK BILD *

DET ÄR ALDRIG VÄRT DET. Tro mig, fråga mig. Jag har varit där. Det är aldrig någonsin värt det. När någon pratar om att ge upp så blir jag arg. DÖDEN är Inte ett Alternativ till LIVET. Livet är INTE en Leksak. Det är en gåva. Jag vet att det kan vara svårt att se. Men, TITTA HÄR. Jag "överlevde" Tonåren och nästa Steg med och jag är Fast Besluten att LEVA ett långt liv och att Förändra Världen=). Det kan Du också göra. Jag tror på dig! Jag behöver Dig.

Kanske får vi till och med bättre hjälp inom kort.

( Bilden har INGET med Artikeln att göra )



Nollvision för självmord föreslås


Svd Publicerat: 12 mars 2008, 11:48
Regeringen presenterade i dag en nollvision för självmord. Den anser att ingen bör hamna i en så utsatt position att den enda vägen upplevs vara självmord.
Regeringen föreslår att ytterligare 115 miljoner kronor under en treårsperiod läggs på olika åtgärder för att förbättra folkhälsan i landet, utöver de pengar som tidigare har aviserats för olika projekt.
Bland annat ska pengarna användas i ett urval svenska kommuner för att förbättra den fysiska och psykiska hälsan hos barn och ungdomar.
Föräldrar ska också kunna få del av ett nytt föräldrastöd under hela barnets uppväxt.
- Satsningar på föräldrar gagnar både barn psykiska och psykiska hälsa, sade folkhälsominister Maria Larsson under en presskonferens.
Hon tillade att väldigt få av landets kommuner i dag satsar på att stödja tonårsföräldrar. En särskild utredare ska komma med förslag på hur en nationell strategi skulle kunna se ut.
Enligt Maria Larsson betonar propositionen vikten av att förebygga fysisk och psykisk ohälsa - inte bara satsa på att behandla den när den har blivit ett faktum.
- Det gäller att ha en helhetssyn där man inte bara ser de kroppsliga behoven. Människan är både kropp, själ och ande och det måste man ha som förebild i det förebyggande arbetet, sade Maria Larsson, som vill att sjukvården satsar mer på så kallade motiverande samtal kring patienternas livsstil.
- Att tänka hälsa när folk söker för ohälsa.
Maria Larsson aviserar också ett särskilt utbildningsmaterial gällande psykisk ohälsa som ska tas fram av berörda myndigheter och frivilligorganisationer. Materialet ska innehålla konkreta tips till medborgarna hur de kan agera när någon i bekantskapskretsen eller familjen drabbas av exempelvis depression eller självmordstankar.
- Ett slags första hjälpen vid psykisk ohälsa, sade Maria Larsson.
Suicidforskaren Jan Beskow välkomnar satsningen.
- Det är bra att man äntligen tar fram en plan för att arbeta mot självmord. Men det har tagit väldigt lång tid. Det är otroligt att man så länge accepterat att omkring 1 400 människor tar livet av sig varje år, säger han till Dagens Nyheter.
Nollvisionen ingår i folkhälsominister Maria Larssons folkhälsoproposition."
Stockholm TT



LEV! LEV! LEV! LEV! NU!


/ Miss Lyckad - Jag Bryr Mig om Dig! -

9 kommentarer:

Anonym sa...

tack för att du tar oss på allvar. lite rädd för dig blir jag ibland. du är så stark och jag är inte det, men jag vill bli som du. jag kommer aldrig försöka med något sånt efter det här inlägget. mår illa av bilden.

16-åringen

Anonym sa...

Jobbig bild men viktig kanske. Bra skrivet. Har detta blivit ett något "glömt" ämne? Sverige ligger fortfarande topp5 i världen över självmordsstatistik....

Murre

Anonym sa...

Det är fruktansvärt, men bra text.

jag håller på att spy av bilden dock.

Anonym sa...

okej. den där bilden ligger ALLDELES för nära rubriken =( jag höll på att sätta lunchmackan i halsen...ett viktigt ämne du tar upp. önskar att fler folk tog det på allvar.

jag älskar depp. han är fantastisk. hade verkligen sett fram emot burtons nya film. den verkar ju så sjukt snygg, but no. jävla antiklimax när saker vägrar fungera...

hur känns det inför boklanseringen? :)

Anonym sa...

fin blogg! ha en bra dag :)

www.chicalouise.blogg.se

Frida sa...

Mållös, har inget vettigt att säga känner jag...Men bra skrivet!

Anonym sa...

Självklart har du rätt, det ska ju vara ångest med panik attacker som ju är den rätta benämningn men jag todde att människor som inte är så insatta i det skulle ha lättare att förstå om jag skrev så. Eller är det bara helt fel?

Bilden är lite jobbig ja, den ger mig minnesbilder av mitt eget försök till att inte existera mer.

Gunilla sa...

Bra skrivet! Jag är glad att du valde livet!

Anonym sa...

Det var i värsta laget för mig Miss Lyckad!
Bilden alltså.
Bra och modigt dock att du tar upp självmord på det sättet du gör.

Vänligen

Robert