tisdag 4 mars 2008

* Hej, jag heter Miss Lyckad - och jag är Manodepressiv *

Ett kalt vit rum. Tio personer sitter i en ring. En kvinna ställer sig upp. Torkar nervöst bort svetten från pannan, harklar sig:
"Jaha, eh, Hej... jag heter Miss Lyckad och ja, jag är Manodepressiv."

Dom andra i gruppen ser på henne med förstående blickar och säger:

"Hej Miss Lyckad!"

Man säger ju; en gång alkolist alltid alkolist. Du kan sluta dricka och då blir du en nykter alkolist som aldrig kan ta ett glas igen...

Så kan man oxå se på bipolär... En gång manodepressiv alltid manodepressiv. Du kan komma ur dina så kallade episoder och må bra, men ...
. ..äh, det var en dålig liknelse, Fan. Jag tänkte att för dom som inte har kontakt med någon som är Psyksjuk så kunde detta var ett sätt att förstå. Jag Miss Lyckades totalt så jag ger Er bra boktips istället;


"Vulkanutbrott och istider - om bipolär sjukdom"

Beckman, Vanna och Fahlén, Tom


"En orolig själ"

Jamison K, Natur och Kultur, 1997


IKVÄLL GÄSTBLOGGAR JAG HOS PSYKFALLET:




Läs eller Dö ;)


/ Miss Lyckad - För en mer förstående Värld -



16 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för att delar med dig. jag har läst många inlägg på din blogg och du känns "på riktigt". Det känns bra att läsa din blogg. Trots att jag inte är psyksjuk, hehe.

kram från Carro

Anonym sa...

Tack för att du finns, många med mig bara måste tycka att din blogg är en livslina när det känns som man är ensam i världen med sina kval.

Kram på dig vem du nu är.

Gunilla sa...

Tänk vad många du hjälper genom att du skriver här på din blogg!
Tummen upp för dig!
Kram

Anonym sa...

Du har förstås rätt.
Våren ÄR här idag. äntligen igen. men man blir lite orolig, hur många dagar tänker den stanna denna gång? jag sitter inlåst med superförkylning och längtar efter syrenerna. solen är här. men var är värmen? =/

motherfakka sa...

Hej. Finns det någon form av behandling för bipolär sjukdom?

Miss Lyckad sa...

TACK!

Jag säger bara TACK!

Det värmer och jag vill värma.

Mmmmmm.


/ Miss Lyckad

Anonym sa...

du verkar vara en riktigt bra tjej, sjukt bra blogg.

Anonym sa...

Miss Lyckad!

Du har gjort det igen! Fantastiska inlägg både på din egen blogg och på
psykfallet.blogg.se.

Dina ord är till stor tröst för oss alla.

Vänligen

Robert

Anonym sa...

Hej och hallå! :)

Hade bara en liten fråga om jag får kopiera en grej från din gästblogg. Du vet det där lilla copyright c:et, skulle det vara okej om jag kopierade det för jag vet inte hur man gör ett sånt själv.

Vill du inte så är det okej men jag funderar på att lägga upp mina dikter snart och då vore det bra att ha ett sånt att märka texterna med.

Hoppas du har haft en jättebra dag!
Kram!

Anonym sa...

Kostar boken något?

Jag bara undrar.

Miss Lyckad sa...

Tack igen hörrni!

Motherfakka; Ja det finns behandling. Jag kommer skriva om det på torsdag, välkommen tillbaka=)

Erik:
Jag boken kommer kosta Pocketshops märkning G = 69:-
Boken släpps 1:a Maj! =)

Psykfallet; Det är bara att kopiera=)

C. : Ha! Värmen kommer!

Matilda: Välkommen!

Gunilla: Åh, Tack! Värme å ljus.

Robert: Hedersvärd lojalitet. Hatten av.

Carro å Anonym: Tack! Jag vill vara här!

Nu ska jag sussa!

KRam

/ Miss Lyckad

Anonym sa...

Hej. Jag tittade just in och läste för första gången hos dig. Jag är rätt ovetande om din "sjukdom" (säger man så?), men vill gärna veta mer. Jag har just börjat läsa om borderline, och har fått för mig att det är kopplat bipolär. Stämmer det? Är det en diganos som du också har fått?

Tack för bra läsning, starka känslor och för att du har mod och kraft att dela med dig av ditt svåra (och ditt lyckliga ;-))!
Kram!

Thomson1 sa...

Jag håller med Skugge.
Sluta skriva en massa skit och skaffa ett jobb!

Miss Lyckad sa...

Lotta; Jag skriver lite till och från om min sjukdom och det kommer mer på torsdag. Vad gällande Borderline så har det numera bytt namn til Emotionell personlighets störning. Och problemet med bipolär(manodepp.), borderline och ADHD är att symptomen är väldigt lika, men behandlingarna skiljer sig ofantligt. Hoppas det blev ett litet svar så länge =).

Thompson, Tack för Upplysningen. Du sprider värme och...nåt så sätt på dig något Rosa.

/ Miss Lyckad

Cosmo girl sa...

Det är lite som att läsa nåt jag lika gärna kunde varit författare till, fast ändå inte eftersom jag inte fått mina humörsvängningar beräftade (än).

Tror jag måste köpa din bok, påminn mig när den kommer. Och kram och tack.

Tjingeling!

Anonym sa...

Vulkanutbrott och istider, har jag läst, en orolig själ har jag dock missat. Tycker även att Adams bok, gav många insikter.
Ta hand om dig!