torsdag 6 mars 2008

* Hej, jag är bipolär och ofta till besvär *


Bipolär = Två motsatta poler
Översatt till verklighet = Två motsatta stämningslägen
Mani och Depression
När man talar om bipolaritet/manodepressivitet så pratar man så gott som alltid om symtomen, för VAD bipolaritet Är Rent Fysiskt( ja, det är en Fysisk sjukdom ) Det är Det INGEN SOM VET!...
Och bara för att INGEN VET betyder inte direkt att jag kommer sluta fråga... kanske blir det jag som tar reda på det; Vad det är!

Vi vet Hur det det ter sig. vi vet Vad som kan sätta igång en episod. Vi vet vissa medel att ta till för att göra det bättre. Vi vet att det är en KRONISK SJUKDOM, alltså en sjukdom som man bär på hela tiden, hela livet.

Jag frågade min överläkare senast i förrgår (jag börjar bli en aning sämre och hänger mer och mer på psyk... ska dit alldeles strax) iaf jag frågade honom följande:

"Vad är bipolär? Vad är det för fel på mig?"
Då sa han:
"Ja, kära du. Min definition av bipolaritet är att det är människor med en väldigt speciell "sårbarhet".
Miss Lyckad, Du är sårbar", sa han och gav mig ett snett leende...

...Miss Lyckads Utbildningsskrivande om Manodepressivitet fortsätter imorgon.

To be continued!

/ Miss Lyckad - The Life of a Manic Depressive -

9 kommentarer:

Anonym sa...

Tack så mycket för din fina kommentar på min blogg. Jag vet att jag måste acceptera mig själv som jag är och jag jobbar med, så någon gång kommer det väl.

Det känns lite "fånigt" att säga men jag hoppas att det "går bra" på psyk idag.

Kram!

Gunilla sa...

Tack för dina fina ord i din kommentar! Det värmer ska du veta...
Hoppas duin dag blir ok!
Kram Gunilla

Anonym sa...

shit vad jag känner igen mig. nästan så att man skulle kunna självdiagnoseras.

förkylningen är bättre så nu är jag tillbaka i "verkligheten" och allt vad det innebär.

ha en underbar dag i vårsolen :)

Anonym sa...

Va du är gullig! Har varit nere i en liten dipp, men nu är jag tillbaka!

Kram!

Anonym sa...

Miss Lyckad!!!

Det är ju för jävligt att du ska ha det så tufft!

Gillar du katter på riktigt? De är bra tröst tycker jag.

Bra inlägg på psykbloggen förresten!

Mia Pia

Anonym sa...

69 kronor är ett bra pris.
Det har jag råd med.
Bipolär, intressant att få reda på vad det är.

Gisan sa...

Ja visst är vi sårbara. Samtidigt kan vi vara urstarka. Det gäller "bara" att lära sig att hantera svängningarna från urstark till sårbar. Det tror jag tar ett helt liv att få en liten liten aning om. För det är en förrädisk sjukdom. Den ändrar sig ju under årens lopp. Så det som var facit för ett år sedan behöver inte vara facit idag. Hoppas att du "kryar" på dig!!! Tänker på dig och sänder dig en massa positiv energi. Kramar...

Miss Lyckad sa...

Sänder en massa POSITIV KRAFT... Det låter bra tycker jag. YEAH!
Låt oss tänka positiva tankr om oss själva och varandra!

Tack för att Ni Läser!

/ Miss Lyckad

p.s. Eric, Det är fritt fram att Förhandsbeställa boken. Förlaget tar upp beställningarna och skickar de direkt från Tryckeriet=).

Anonym sa...

Du är inte till besvär! Du är så snäll hela tiden. Jag önskar att jag hade din styrka att kämpa med!

För att svara på din fråga i min blogg, nej, ingen vet om det.