söndag 11 maj 2008

* Recension av; Miss Lyckad -En bok till dom som bryr sig! * *





Miss Lyckad

- En bok till dom som bryr sig - Betyg 4 af 5

Håkan Eklund:


Miss Lyckad är en Psedonym för någon. Vem hon är har jag ingen aning om. Kan tyckas märkligt när jag har haft det ärofulla uppdraget att illustrera många av de texter som finns i hennes bok. Men kontakten mellan mig och Miss Lyckad vandrade hela tiden via förlaget så ni behöver alltså inte besvära mig med frågor om vem hon är. Jag vet inte.

Jag tycker heller inte det är så viktigt.
För det viktiga i sammanhanget hittar du när du börjar läsa
texterna som fanns i denna kantstötta människa. Det är ettgäng texter som berör djupt.

Svart:
Det är tysta angelägenheter. Det är fruktansvärda vittnesmål som inte går att vittna om på annat sätt än osentimentalt. Det är ord skrivna med uppskurna handleder. Det är tankar födda under våldtäkt. Det är ord som skrevs med avsikt för att mörda. Mörda
orättvisor. Mörda den som står i vägen.
Vitt.
Ändå balanserar Miss Lyckad sina svarta ord med en inspirerande
livsaptit. Hon tar för sig på ett vis som verkar helt kompromisslöst. Det är känslan av att vägra vara offret som genomsyrar de flesta texterna och i närheten av denna starka och spröda katt blir man plötsligt funderandes över en hel massa saker.

Jag tycker inte Miss Lyckad har rätt i allt.

Som man kan man känna sig orättvist påhoppad ibland tex. Men det är ju hennes värld som skildras. & den byggerpå hennes upplevelser så det är en sann
alternativ värld som målas upp. Och det är också en av
anledningarna till att man gillar denna bok så mycket. Miss Lyckad vägrar blunda för vad som finns i skuggorna runt omkring oss alla.Den utmanar läsaren till ställningstaganden. En viktigbok som vågar ställa frågor.

Och utan tvekan räddar den liv i behövda kvarter.

Rekommenderas varmt!
/ Håkan Eklund

14 kommentarer:

Anonym sa...

Nu längtar jag ännu mer tills jag får min.

Kram Sandra

Anonym sa...

Tyså må det stå fastställt, svart på vitt, i skrifterna en gång för alla: jag älskar er, M/s L, King Inks presidenter Cora och Daniel och min prinsessa PJ Harvey som grädde på moset. Mitt signum riktas till er och alla som läser; Störst av allt är kärleken.
/love Ankhen

Doghead sa...

tack för boken! signerad o fin :)

Frida sa...

Grattis till den fina recensionen!

En fråga bara: Är det enda säättet att få tag i din bok att beställa den? Och hur länge kan/kunde man göra det?

Kram

Miss Lyckad sa...

Hej Frida!

Boken har än så länge köpts in av ett fåtal bokaffärer Sverige över.
I och med att den precis kommit ut har marknadsföringen för den inte kommit igång än. Att beställa den på bloggen (beställningen går direkt till förlaget, jag ser dom aldrig, beställningarna alltså ) är det billigaste alternativet skulle jag tro.
Adlibris, Bokus och de andra bokhandlarna på nätet tar mer betalt...
Du kan köpa den när som helst.
Den kommr finnas ett bra tag skulle jag tro.
Men, The sooner the better=)

Kram

/ Miss Lyckad -En bok till dom som bryr sig! -

Anonym sa...

Önskar all lycka till med boken och att den kommer gå bra!

Frida sa...

Okej =D Ska försöka hinna skicka in en beställning... Ör de fortfarande signerade eller var det bara de första? Mke frågor jag vet...

Anonym sa...

Jag fick min bok idag!! :D :D
skyndade mig in hit för att skriva en kommentar, men nu ska jag sträckläsa boken! :D
Tack i massor för din kommentar, den värmer mer än ngt annat! jag behövde den mer än någonsin just nu!
Du är och förblir en underbar vän (trots att jag inte vet vem du är:P )
Kramar Malin

Miss Lyckad sa...

Frida! Skriv på beställningen att du vill ha den signerad så fixar jag det så klart! =)

Stor kram, Och Malin, Skriv sen så jag vet vad du tyckte. Gör gärna reklam på din blogg;).

/ Missen, puss på er!

Anonym sa...

Jätte bra recension! Nu får jag snart min bok. ...
Jippey!!!!

Mia Pia

Gunilla sa...

Hej, jag tänkte komma in och fråga hur jag får din bok signerad, men ser i en kommentar att det frågan har redan kommit upp. Då gör jag också så..... Klart att jag måste ha din bok signerad!!!!
Kram Gunilla "änglamor"

Anonym sa...

Åh, vilken fin recension! Hur känns det nu när boken är ute på marknanden? Omställande, spännande, nervöst?
Natten till den 27:e kommer jag kasta mig över beställning, jag tror inte jag sett fram emot en bok så mycket som nu =D


*kramar*

Miss Lyckad sa...

Det känns underbart Zelda. Underbart.

Skriv vad du tyckte sen=. Och man får skälla på mig också, I can take it ;)!

/ Miss Lyckad -En bok till dom som bryr sig! -

M sa...

Nu har jag tagit mig i kragen och beställt boken. Ser fram emot att läsa. :)