söndag 18 maj 2008

* Miss Lyckad -Blir man verkligen kåt av ostron? *

Jag har spenderat helgen med att läsa en bok som heter "Varför har män bröstvårtor? Svaren på alla frågor du aldrig vågat ställa till din läkare".
Det är en bok proppfylld med härligt onödigt vetande. Jag älskar sån kunskap. Här besvaras frågor som, titel frågan, Varför gråter man när man hackar lök, Vad är snor, Kan man ta bort öronvax med stearinljus, Kan man dricka sig till döds som Nicolas Cage gjorde i Farväl Las Vegas?
Det är rätt kul, men är "tyvärr", huh, skriven av två killar som tycker att kiss och bajs humor är jättekul och till och från blir boken så barnslig och amerikansk att jag bara...

I alla fall här är en fråga och ett svar ;)

Varför skrattar man när man blir kittlad?

Man lär sig verkligen inte särskilt mycket om skratt på läkarutbildningen. Det förvånar väl ingen eftersom läkare brukar vara så allvarsamma. Det närmaste de överhuvudtaget kommer humor är när de studerar skrattets effekter - gelotologi. Det finns till och med ett sjukligt tillstånd som går under namnet gelastisk epilepsi och som får den sjuke att skratta oupphörligt.
Skrattet är en komplicerad process som kräver att flera muskler runtom i kroppen samverkar. Skrattet orsakar även högt blodtryck, snabbare puls, förändrad andning och lägre nivåer av vissa neurokemiska ämnen. Dessutom ger det immunförsvaret en skjuts. På det hela taget är det nyttigt att skratta.
Forskarna har försökt uttyda skrattets syfte(?Why) och många anser att skrattets funktion är förknippad med skapandet och stärkandet av sociala relationer, en sorts social signal. Studier har visat att människor är trettio gånger mer benägna att skratta i sociala situationer än när de är ensamma. Vissa forskningsrapporter tyder på att skrattets ursprung kanske är äldre än människan själv.
Vad finns det då för samband mellan att bli kittlad och att man skrattar?
Skratt som orsakas av att man blir kittlad är i själva verket en reflex. Forskarna vet inte riktigt hur den fungerar, men eftersom man inte kan kittla sig själv så måste själva överraskningsmomentet ha någonting med saken att göra.

Ja, ha ha ha. Lite onödigt information har ingen dörr av, ha ha ha.

/ Miss Lyckad - Skrattar sig igenom gummisnoddar -

7 kommentarer:

Trassel sa...

"Det finns till och med ett sjukligt tillstånd som går under namnet gelastisk epilepsi och som får den sjuke att skratta oupphörligt."

Ojoj!! Så det finns ett namn på det jag lider av ibland!! Jag trodde bara att det var allmänt flummande att skatta så att man ligger och krampar på golvet! XD

Frida sa...

Hahahahahahahhahahahahahahhahahahahahahahhahahahahaha jag tror jag dööör! Eller, man kunde ju inte dö av onödigt vetande, SKOJJA!

Den boken MÅSTE jag köpa, älskar onödig fakta!

Precis som Jozzan så har väl jag också fått ett namn på det som drabbar mig ibland XDXD

Anonym sa...

Schysst inlägg.

Anonym sa...

Sådana böcker är småroliga. Men din bok är den sortens bok jag gillar. Den är underbar. Jag har redan läst den flera gånger.

Kram Sandra

Anonym sa...

haha, tror jag måste ta och läsa den boken :)
Verkar som en bok man har mkt roligt av :P

Hinner knappt vara in och läsa din blogg som det är nu :(
Är mitt uppe i flytten, flyttar på fredag!! :D
Det är en helt underbar känsla att äntligen kunna bo på ett ställe där jag kan känna mig lugn,trygg och framför allt må bra!
Men så fort allt är över med flytten kommer jag lusläsa allt som hänt här inne :P

Kramar Malin

Gisan sa...

Tack för ett underhållande inlägg. Jag behövde det idag. Kramar...

Anonym sa...

ännu en som delar min passion för onödigt vetande :P

jag besitter kunskaper om saker som folk normalt inte ens skulle reflektera över. det är allt det udda som är intressant :)!