måndag 30 juni 2008

* Rädda Världen! HJÄLP! HJÄLP! *

Åh, jösses! Jag pratade med en närstående häromdagen och jag upplyste henne och hennes sambo om att bl.a Tigerräkor och Lax numera står på RÖDA LISTAN! det vill säga att dom är UTROTNINGSHOTADE.

Då svarade min mindre intelligenta vän; "Jaha, men vi äter bara odlad lax och Tigerräkor"...

Och jag tänkte, hur i Helvete blev vi vänner?! Sen efter att ha andats och slagit knytnäven upprepade gånger in i en garderobsdörr så slog det mig; Folk vet inte! Det är det som måste lösas; Upplysning!


Ni ska få information här. Ni kan även läsa vidare på http://www.wwf.se/ eller http://www.greenpeace.se/ för ni vill ju veta mer. Vara medvetna om vad Vi Människor Gör med vår Moder Jord. Den som inte vet kan inte hjälpa så GET INFO.


Jag ska bara i korta drag säga varför Du inte ska äta Odlade Djur;

1. Varför odlar dom till exempel Lax? SVAR: För att Människan överfiskat och det är enda sättet att få någon... vi har nästan utrotat vild Lax. HJÄLP!


2. Vad gör Odlingarna för omgivningen? SVAR: Dom förorenar kustremsorna och Dödar det marina livet som Naturligt bor/simmar i området. Det drar energi och dom odlade laxarna föds upp på mat som står längre ner på näringskedjan, Balgväxter m.fl. Vilket också innebär att Omega 3 som fiskätare tror sig äta och bli smarta av är nästintill obefintligt i dessa uppfödda laxar. Plus att dom stör ekosystemet bara genom att vara där.

Du borde Döda Din egen Mat. Men, istället låter du någon skövla havet åt dig. Tyst Hav. Gör NÅGOT!


Välj RÄTT Fisk, hjälp får du på WWF:s sida.

LÅT BLI:

Bergtunga
Hajar
Hälleflundra (Nordatlanten)
Lax (vildfångad)
Marlin
Marulk
Liten hälleflundra
Rockor
Räkor, tropiska (odlad och vild)
Rödspätta
Rödtunga
Svärdfisk
Tonfisk (blåfenad)
Torsk
Tunga
Ål

Besök http://www.wwf.se/
för en mer detaljerad
version av Fiskguiden. Där kan du skriva ut en FickGuide som du kan ha med dig när du handlar! =)

TÄNK EFTER;

Hajmal/ Pangasius (Asien)
Havskräfta
Hälleflundra (odlad)
Kolja
Krabba
Lax (odlad, ej miljömärkt)
Makrill (lokalt fångad)
Nordhavsräka (modifierat trålfiske
för minskning av bifångst)
Piggvar (garnfiske)
Regnbåge
Röding
Sik
Siklöja
Slätvar
Tonfisk (gulfenad, Stilla Havet)
Torsk (odlad, krokfångad nordostarktisk
torsk)
Öring


VARSÅGOD, SMAKLIG MÅLTID;
Följande skall vara kravmärkta eller MSC; märkta,

Abborre
Alaska pollock
Blåmusslor (repodlade)
Gråsej
Gädda
Gös (Hjälmarfiske)
Hoki
Hummer (burfångad)
Krabba (burfångad, svensk)
Lax
Nordhavsräka (Skagerrak)
Sill (Västkusten)
Skarpsill
Skrubbskädda
Vildfångad och odlad fisk
som är miljömärkt


Detta är Faktum och dessa listor SKA du följa. Följden av ett annat alternativ vill nog ingen tänka på; GÖR DIN MÄNSKLIGA PLIKT! Läs på. Och Sluta Glufsa i dig djuren.


/ Miss Lyckad - Vegetarian ända in i själen, För att det är Rätt! -



7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag äter oftast Sej och Makrill på burk.

Nu har jag läst din bok, liten men naggande god och ganska sorgsen. Jag hoppas att det går bra för henne, vem hon nu är.

Anonym sa...

Jag är också vegetarian.
Jag förstår inte hur de flesta kan äta kött/fisk/kyckling efter att de vet hur slakten går till.

Mia Pia

Jessica sa...

Tanke väckande!!!
Har sett de där listorna innan och försöker faktiskt följa dem. Håller med om att det är hemskt att behöva odla fisk för att det är slut i haven!!!!
Varm sommarkvälls kram

Gisan sa...

I lördags åt vi grillad gös som Älsklingen fiskat upp lagligt i en sjö med gott om gös :-) Kramar...

Anonym sa...

vilken tur att jag har hur mkt aborre som helst i min sjö.. :) rökt aborre är så gott...och ja..har torrdass med på landet..helt naturvänligt rätt i tid..Men tyvärr..har jag mkt att tänka på som jag inte gör...tyvärr...är det den enkla hemska sanningen..Ha en underbar dag du tänkvärda kvinna!

Gunilla sa...

Vi åt abborre under vår minisemester och det läste jag var ok. Gott var det också!!
Kram Gunilla

Anonym sa...

Det är verkligen skrämmande att torsken håller på att utrotas!!