torsdag 26 juni 2008

* Materialismen - den nya folksjukdomen! *

Ta en fem minuter och titta igenom ditt hem. Bläddra bland högarna av kläder i din garderob. Småprylarna som pryder fönsterbläcket eller/och vitrinskåpet. Jag antar att du som jag någon gång stått i en affär och tänkt; Jag blir Lyckligare bara jag hade den här. Eller tänkt tankar som; Schysst med en större tv, ett större hem vid vattnet, mer kläder, jorden-runt-resa, den dyra anti-rynk krämen... ja, du fattar.
Den girigheten och inställningen till livet är vad som står i vägen för Din Verkliga Lycka. Att vara tillfreds har inget med vad du kan köpa dig/ eller hur du ser ut att göra. När dina yttre omständigheter får spela större roll och ta mer av din energi, då är du verkligen ute och cyklar. Välj ut 10st ting/ kläder och Ge till någon som behöver det bättre än du. Känslan kommer rita leenden i ditt hjärta.

Låt oss Tillsammans göra skillnad.
Min bön;

Misslyckad
Misstänkt
Missbedömd
Jag är redan korsfäst med dig.

Du som är i himmelen!
Min smärta är din,
Jag känner den.

Visa mig ingången innan utgången dyker upp.
Mitt dagliga bröd har jag ju fått.
Tack.
Men jag vill att alla ska vara mätta.
Avslöja den mäktiga galenskapen som styr så förnuftigt!

Hjälp mig att andas kärlek till mig själv och min nästa.
Att uthärda kylan utan att själv sprida den.

Se till mig i barmhärtighet då jag hämnas min dödlighet,
genom att plundra jorden!
Krossa mitt fåfängda försök att verka oberörd.
Jag vill vara värdig.
Upptagen.
Gör mig stark nog att leva i den värld jag själv skapar.
Upphöj flämtande lekfullhet.
Inled mig på sanningstigen.
Men låt mig aldrig äga sanningen.

Inget äger jag och inget behöver jag heller äga.
Ty makten och härligheten finns hos dig i frihet evig.

Amen.




/ Miss Lyckad - Det har inget med religion att göra -

10 kommentarer:

Anonym sa...

Mycket tänkvärt. Du är inte dum du.

Calle

Jessica sa...

Håller definitivt med. Alla borde prioritera bort en massa prylar och fundera över hur det varit utan dem. Nej, att få vara frisk är
lycka, att inte ha ont är lycka, att bli bra behanslad det ärlycka. Inte en 48 tums flatscreen, dior klänningar och gucci skor. Brukar alltid skänka kläder o dyl som jag inte har någon nytta av till någon förening som skickar dem till bättre behövande. Det känns skönt när man kan det.
Kram du underbara människa

Frida sa...

Du är helt underbar... Ja, underbar! Någon värd att se upp till

Massa kramar

Gunilla sa...

Så sant...
Lyckan sitter inte i pengar, material eller utseende. Lycka är så mycket mer!

Kram Gunilla
änglamor

Doghead sa...

inställningen är beundransvärd, liksom hela du miss.

Själv måst jag erkänna mig feberdrabbad mellan varv. Det dyker upp saker som jag känner att jag måste ha! Det är som dessa grejer är pusselbitar delar i det trassel som på dödsdagen ska framstå som en klar bild av mitt passerade liv.

Det kan vara upplevelser likväl som materiella ting. känslan är så väldigt lika även om den senare kanske är färkastlig.

Anonym sa...

har du haft en bra dag? :)

Gisan sa...

Mycket goda tankar. Kramar...

Anonym sa...

Det är sant som du säger. Men jag håller så otroligt hårt i saker att det för mig skulle bli omöjligt. Jag är en samlare. Jag skulle gärna gjort det om jag kunnat...

Anonym sa...

du skriver allt bra tänkvärda saker du! :)

Anonym sa...

Hej! Jag har nyligen startat en blogg om böcker och jag undrar om du skulle vara intresserad av att berätta om din bok på min blogg. :)