tisdag 3 juni 2008

* Miss Lyckad i glädjetårar *

Det är sånt här som får själen att sjunga de allra vackraste av sånger. Bara att veta att ett enda ord kan ha gjort skillnad får min glöd att flamma upp. Jag är så glad att ni skriver om Boken. Den är värd det. TACK! TACK! TACK!

Miss Lyckad -En bok till dom som bryr sig!

Hur ska man inte kunna bry sig när man läser denna bok?
Första läsningen gjorde mest bara ont i själen men nu har jag läst en andra gång.
Det är en oerhört stark bok, den vräker sig över sin läsare och kräver engagemang.

BRY DIG! DU lever här och nu! Gör NÅGOT! TYCK något!

Men ändå, mitt i allt det svarta, hittar jag några solglimtar som tyder på att Miss Lyckad hittat sitt sätt att göra uppror mot det ruttna. Att hitta vägen tillbaka. Att leva SITT liv.
Hon gör det med bravur!
Det beundrar jag henne för allra mest.

Tack för att jag fick läsa din bok.


//anette



Miss Lyckad - En bok till de som bryr sig


Jag avskyr att läsa böcker, men boken som "Miss lyckad" har skrivit kunde jag bara inte lägga ifrån mig. Boken var som ett kylskåp och jag som en undergiven magnet. Vi drogs till varandra och "Miss lyckad" berörde min själ med sitt grova språk och sina blottande ord. Hon väckte någonting inom mig. Någonting som jag trängt undan i så många år. Hon fick fram det, hon fick mig att spotta på det. Hon fick mig att gråta.

Boken som jag berättar om är en välskriven feministisk manifestation. Den är väldigt frispråkig och grov, vilket jag gillar. Det är inget "hysh hysh" "Miss lyckad" hon verkar inte vara rädd för att säga vad hon tycker och tänker. Jag blev generad när jag läste boken just på grund av det grova språket, men jag blev generad på ett bra sätt. Det är skönt att läsa frispråkiga texter ibland och slippa allt ytligt och sockersött.

Boken tilltalar, den berör. Den plockar fram saker inifrån. Samtidigt blir man imponerad av hur en och samma människa kan ha så mycker känslor inombords och ändå klarar att hålla balans mellan svart och vitt. Den är så anonym men samtidigt så blottande. Så kärleksfull men samtidigt så hatiskt

....."Jag behöver inte må dåligt, men ingen lyssnar annars i världen. Alla som mår bra snackar man skit om. Säger att dom bara låtsas. Säger att dom gråter när dom kommer hem. Jag har lagt mig under. Jag har frivilligt gått med. Jag mår dåligt. Undra varför? På allt. Vad är det för mening.".... - Ur boken "En bok till de som bryr sig"

/ Alexandra



Till oss som bryr sig

Idag har jag legat i solen hela dagen.

Har även läst mig igenom Miss Lyckads bok. Fascinerande. Det var så brutalt jävla ballt att läsa. Inget för er pryda som glider fram på en räkmacka genom livet, här har vi något för oss fighters.

Du är fanimej asball. Jag ska leta upp den här människan nu. " Jakten på Miss Lyckad " har startat.

Jag slog upp boken när jag fick den i min hand, två vita blad lyste tillbaka. Jag förstod direkt att det här var ingen "vanlig" bok så jag läste dom få orden som stog nerplitade.

Alla känner en tjej som blivit sexuellt ofredad, Men ingen känner en kille som gjort det... ?

Kan någon säga emot det eller?

Skrivet av / Laley

/ Miss Lyckad -sår man tillräckligt många frön så kommer till slut en blomma att dofta gott -

10 kommentarer:

Anonym sa...

jag skriver under på allt de säger...

och tackar för boom boom-låten, nu slipper jag iallafall att ha melodifestivalen i skallen hela tiden :)

nu ska jag ut och le hela dagen! kram!

Anonym sa...

Miss Lyckad!

Tack för tipset. Det visste jag inte om. Med bokcirklar alltså. Känner du till någon sådan förening?
Jag tänkte beställa din bok :)

Kram

Anonym sa...

Jag har hört att din bok är mycket speciell. Jag ska ta och köpa den i veckan.
Tack för en fin blogg.

Frida sa...

Aaaaa snart blir jag arg..på mig själv. Jag MÅSTE ha den där boken, din bok som verkar lika fantastisk som du!

Massa solvarma kramar<3

Anonym sa...

Ja, jag har gjort halsbandet helt själv.. Det är verkligen inte varje dag man får höra så vackra ord som att man är en kreatör!

Det värmer!

Du är bäst½

Gisan sa...

Jag håller med om att det är en mycket stark bok. Jag vill bara fortsätta att läsa för att se vad som finns på nästa sida. Men jag tvingar mig att ta en bit i taget. Både för att ha så mycket som möjligt kvar och för att den på sina ställen träffar så mitt i prick. Kramar...

Anonym sa...

Jag är verkligen jättepeppad på din bok honey. Kommer att infinna mig på tisdag och ser fram emot att träffa din redaktör och plocka upp ett efterlängtat ex av din med ngn slags personlig hälsning ;) synd att du inte kan närvara. hade varit trevligt att träffa dig.

fyllebilden är jag. blir alltid like faschinerad når jag lyckas bli bra på kort trots alkoholintag haha.

jag håller med dig fullt ut. vi lever bara en gång och då är det slöseri att leva på andras villkor. att lära sig att älska sig själv är det viktigaste man kan göra, bara då kan man verkligen bli lycklig.

hoppas du har det fint i sommarvärmen.

kramar /C

Anonym sa...

Jag har hittat den på ad libris för 98 kronor. Nu ska jag beställa den och Vädermannen.

Marieiskogen sa...

Ett par rader till Miss Lyckad. Tack för alla fina ord och tankar. På min blogg hittar du lite tyck och tänk om din bok.
Sänder även en uppmuntrande tanke, om du nu skulle behöva det.
Ha en bra dag //M

M sa...

Hej du.
Jag läste din bok när jag mådde väldigt dåligt. Det var dumt gjort av mig för det blev väldigt stressande. Jag är ju också sådär full av allt.. men kanske lite annorlunda än du.

Jag ska läsa den snart igen för stressen har lagt sig lite nu.
Det är jag och krigsveteranerna ;) Posttraumatisk stress.