tisdag 5 augusti 2008

* Vad skulle hända om du Inventerade dig själv? *

Inventering. Jag har jobbat extra, en gång, på Åhléns, en kväll, en Inventering. Prickar i olika färger sattes på klädhögar och papper fylldes i. Fika bordet var välbesökt... av mig. Allt detta kalkylerande för att få veta...

Vad skulle hända om du Inventerade dig själv?

Räknade på hur många gånger om dagen du skrattar nu för tiden. Vad känner du egentligen starkt för? Var har passionen brunnit ut och var har den tänts?

På en promenad för några dagar sen slog det mig att jag inte funderat över mitt jobb på länge. Alltså verkligen tänkt på varför jag började och om samma tanke fanns kvar. Det har gått så bra för mig att jag... blivit bekväm? Rädd för förändring? Blivit van? Trygg? ... Som tur var kom jag ihåg varför jag började och kom fram till att det fortfarande fanns en enorm kraft i mig som låg bakom mina jobb -iga handlingar.
Inventering. Inventera Dig själv och berätta gärna resultatet för mig.


/ Miss Lyckad -En, två, tre, fyra Ha Ha fem, sex -

7 kommentarer:

Anonym sa...

Det är på senare år som jag upptäckt den röda tråden i mitt liv ;
hur jag hanterar allt jag möter på livets väg.
Det påminner mig om min styrka och envishet .
Under inventeringen återkommer det gång på gång … styrkan .

Anonym sa...

jag inventerar mig själv jämt. skulle jag stagnera och lufsa runt i ekorrhjulet tillsammans med alla andra utan mål,kraft och ambition så hade jag lika gärna kunnat lägga mig ner och självdö.

fast även ifall man hittar den röda tråden och man inser att det krävs en del finjusteringar så är det tyvärr inte alltid man är så klok att man tar tag i det utan istället har bråttom bråttom bråttom..

Anonym sa...

ja..jag inventerade mig själv faktiskt igår under luppen av en utbildningskatalog...universitets studier, tänkte och tänkte, vad vill jag bli? Vad vill jag läsa? vad vill jag göra? Är jag nöjd med det jag gör idag? eller ska jag göra något annat? vad är roligt? Vad brinner jag för? en massa vad? Och inga bra svar...ännu..för jag tycker om så mycket, och jag blir glad av så många saker, och lön, är det som ger mig frihet..ekonomin är ett måste..och då får man kanske gå en medelväg..just nu..ibland känns det som jag har sökt något annat i hela mitt liv, det kanske är dags att vara nöjd? Det är också en insikt..KRAM!

Vida sa...

Vilken underbar blogg! Hittade hit efter tips av Di och jag kommer att komma tillbaka.

Jag inventerar ofta numera och mindre ofta i vissa perioder (då jag egentligen kanske borde inventera mer). Just nu känns mitt liv bra tack vare att jag inventerade och var ärlig och vågade ta ett kliv ut i det okända. Men vet du vad? Jag är heeelt övertygad om att det lönar sig!

/Vida

Anonym sa...

Jag skulle verkligen behöva hjälp med att inventera mig själv! Man blir lätt så "hemmablind" och väljer att göra som man alltid gjort bara för att det kanske är enklare. Eller tryggare.. Eller.. ja, varför?

Linnea sa...

Asså jag måste ju bara säga att du är grym, Miss Lyckad! Din bok är helt klart en sån man läser igen!

Du, förresten, är det okej för dig om jag länkar till din blogg från min?

Anonym sa...

Vad skulle hända om DU inventerade dig själv? Skulle bubblan spricka då? Skulle dina livslögner komma upp i ljuset? Ditt spel äntligen avslöjas?? Varför inte vara dig själv för en gångs skull, kära Carina Ö?