lördag 9 augusti 2008

* Ibland blir det för mycket! *

Det är krig igen. Eller igen... ett nytt krig. Ryssland och Georgien. Jag tycker att det känns extra läskigt, tragiskt, sorgset just nu. Vi har alla kommunikationsmedlen vi behöver för att lösa konflikter... kanske inte lösa dom, men åtminstone komma överens. Jag vill tro på kärlek som "makten" som övervinner allt. Dom måste ha fått för lite, kärlek.

"Kemikalier från elektroniskt skrot förgiftar miljön i Ghana. Det visar prover som Greenpeace har tagit från marken på två olika soptippar i Ghana. Greenpeace rapport "Chemical contamination at e-waste recycling and disposal sites in Ghana", som släpps idag visar hur giftiga kemikalier sprids när man återvinner eller skrotar elektroniska produkter i Ghana. " Greenpeace

"Världens hav befinner sig i kris. Mängder av fisk, fåglar och däggdjur utrotas. Problemen är många och det är oftast människan som ligger bakom. Haven ger oss liv – ändå gör vi vårt bästa för att ödelägga dem. Den negativa trenden måste vändas.
Det är inte alltid lätt att föreställa sig vad det är som händer bortom våra stränder och hur omfattande förödelsen är. Genom vår resa vill vi visa vad som händer långt där ute. Vi vill att du följer med - var du än befinner dig så kan du hjälpa oss att försvara haven." Greenpeace

"Demokraten John Edwards erkänner att han haft ett utomäktenskapligt förhållande - förnekade otrohetsryktena under presidentvalskampanjen." DN
Ja, ibland kan det bli för mycket. Nyheter som överväldigar en. Vilken av dessa Nyheter tycker du är viktigast? Vilken bör vi agera mot först och störst? Gör gärna något. Skriv till en politiker, samla namnlista för protest. Diskutera med andra vad ni kan göra tillsammans. Tänk på Allt Gott som görs för världen. Tänk på en människa ni beundrar och handla som den skulle gjort.
Jag valde haven och donerade pengar till Greenpeace, mer än det vanliga beloppet. Mycket mer.

Make me proud loved one.




/ Miss Lyckad -Det finns alltid tid att bli en agerande människa! men vänta inte för länge... -

7 kommentarer:

Anonym sa...

blir mer och mer medveten, men skäms ändå över att jag inte gör tillräckligt för visst borde ALLA agera.

Anonym sa...

Klart jag tänker på dig. Jag läser dina inlägg och dina tankar "förföljer" mig i livet. Men jag vågar aldrig lämna en kommentar eftersom jag aldrig kan mäta mina tankar med dina, du är för bra.

Linnea sa...

Kära Miss Lyckad:

Haven, definitivt! Vi vill väl alla ha kvar våra underbara hav? Vill vi verkligen att våra fiskar ska dö ut? Va!? Vill vi att sjögräset ska gult istället för gult!? Vill vi inte kunna njuta av en härlig båttur utan stora algbälten!? Vill vi att våra sälar ska försvinna!? Vill vi att valarna ska behöva lämna denna jord för att vi människor tagit bort deras föda eller helt enkelt dödat valarna själva!? Vill vi verkligen rubba alla våra havs ekosystem!?

Jag vill i alla fall inte det, så skärpning människor!! Självklart bidrar även jag till denna förstörelse, men jag gör åtminstone så gott jag kan för att inte bidra. När jag har min egen ekonomi att ta hand om ska en del av denna gå till bl.a. Greenpeace och WWF, definitivt. Gör något ni andra också!

Jag tänker lägga ner min själ i att rädda haven, först och främst mitt hjärta Östersjön! Även om det så betyder att jag måste offra mitt liv!

Återigen, Miss Lyckad, du är grym!
Om bara fler kunde dela dina åsikter skulle världen inte vara i det oskick den är i idag.

Tillsammans kan vi nå långt!

Respect!

Cattis sa...

Tänk om det blev krig och ingen kom!?

Anonym sa...

hej.
Såg din kommentar på bloggen, och ett leende spreds på mina läppar.
För mig är det stort att lilla jag finns i dina tankar. Den vetskapen gör mig varm och lugn.

Jag har inte lika mycket ork att sitta vid datorn nu som förut.
All energi går åt till att göra alla måsten som finns.. och den tid som blir över måste jag vila.
Men du ska veta att jag tänker massor på dig, och din bok har blivit omläst en massa gånger i sommar.
Dina ord och tankar gör mig lugn.

Kramar Malin

Frida sa...

Ville bara kika in och säga hej! Jag har saknat dig! Men nu är jag tillbaka här igen =)

Ha det toppen!

Kram

Jessica sa...

Hej vännen
Nu e jag tbx. Läst det jag misssat. Havet är viktigast. Nu när jag varit där på detta vackra ljuvvliga stora så inser man hur viktigt det är. Pride - det är fint. Att kunna visa sin kärlek oavsett kön. Det viktigaste är ändå att man är lycklig och älskad och älskar, om det sen är an av annat kön eller ej det är en bisak. Tycker nog att det blir mer och mer öppet och accepterat. Även om dagens öppenhet och acceptans inte finns i -30 tals generationen. Men mycket har hänt.
Tror att det inom några år blir en del av vardagen precis som hetro förhållanden är idag. kram kram från mig