söndag 24 augusti 2008

* Bless the Beasts and Children *



A fantastic bestiary inhabits “The Golden Compass,” prowling and flapping and slithering and fluttering. The animals, most of which are called daemons and are manifestations of the human soul, hover at the side of their people and near the story’s edge, where their coos and barks mix with the ambient clatter and clang. Every so often, an animal leaps forward, its fur raised in alarm, its feathers fanned in flight. And because these are no ordinary animals, they also offer words of comfort, advice, warning. In this otherworldly realm, humans have no dominion over these creatures, yet they are not merely equals, either. They are one.

Åh, låter inte allt mer magiskt på engelska... Ett magiskt språk. Just nu rullar jag runt, förlorad i fantasins värld. Läser Den Mörka Materian triologin; Guldkompassen, Den skarpa eggen och Bärnstenskikaren. Jag är i mitten på andra boken...

Jag vill stanna här, drömma stora drömmar och välja den alternativa realiteten. Verkligheten tar ut sina smällar på en ibland och då kan det vara bra att ha hittat sitt Energigömställe så att man kan komma tillbx snabbt och med superpowers.

Vad läser du just nu? Och varför.

/ Miss Lyckad -Min daimon är utan surprise en katt, en svart panter katt;O-

7 kommentarer:

Unknown sa...

åh, dom böckerna är bra!

just nu läser jag en bok som heter "att leva ett liv, inte vinna ett krig: om acceptans" (Anna Kåver). tänkte försöka mig på en gnutta mer acceptans i mitt liv. :)

// amy

Anonym sa...

Jag älskar dom böckerna! Dom får mig att gråta och skratta och bli fylld med massor av känslor på en och samma gäng. Min daimon är för övrigt en stor hund. Kommer inte ihåg rasen dock. :)

Just nu så läser jag en bok av Bill Buford som heter Bland Huliganerna därför att jag är fascinerad av människor och deras beteenden.

Jessica sa...

Läser en bok om gömda juveler, het passion, och lömska planer.
Älskar att förlora mig i bokens värld. Ibland blir jag så förvånad när verkligheten tränger sig på och jag INTE är en i boken........;O

Doghead sa...

Härligt att sitta fast i en bok!
Är inte så bekant med fantasyböcker men härna följer min läslista som jag håller på med i just nuet.

Tjuta med Vargarna - Marianne N Wikblad. Om mobbing bland tonårstjejer
Dan Anderssons samlade dikter
samt en bilderbok med Albert Engstöms Naturbilder.

inte så fiffigt att läsa tre grejer samtidigt men det råkat bli så.
ha det fint i den däringa världen

Vida sa...

de böcker är bra!

läser flera olika böcker just nu.. som alltid. två av dem läser jag om, den ena är livets magi (som jag gillar så himla mycket) och den andra är en bok med övningar i silvametoden (mental träning) som jag behöver påminnas om. Sen har jag just påbörjat en deckare...

Är osäker vad min daimon är, just nu är det från dag till dag och just i detta ögonblick tror jag att det är en skimrande fjäril stor som fjärilarna i södra Laos..

/Livliga Liv på livets krokiga stig

Frida sa...

Ja, engelska låter alltid mycket mer magiskt!

Jag försökte läsa de där böckerna för några år sen, men jag måste ju erkänna att jag gav upp... Kanske borde försöka mig på dem igen..hmmm... Ja, jag ska nog göra det tror jag =)Tack för tipset ;)

Kram
/Frida

Anonym sa...

älskar att kolla på Harry Potter och försvinna in i en helt annan värld då och så :)! just nu plöjer jag igenom en massa historietidningar, har upptäckt ett helt nytt intresse för historia :P