onsdag 26 november 2008

* Jag tycker att du är bra! *


Jag pratade med en vän igår som kommer från ett sånt varmt och glatt land. Jag beklagade mig över att jag tvivlade på att jag klarar av att göra ett bra jobb. Att jag inte visste om jag var Tillräckligt Bra... på någonting. Att jag inte får stöd och uppmuntran från familjen. Att ingen älskar mig och så vidare... You get the picture. Ett personligt melt down helt enkelt.
Då sa min vän från det varma landet att det är väldigt svenskt. Alla hon träffar här i vårt kalla land tvivlar på sig själva, bedömmer sig ständigt, lägger värderingar i våra handlingar och har svårt för närhet och att vara oss själva, hur vi än är.
Vi ger inte varandra komplimanger. De flesta får väldigt sällan höra att dom är bra. Att dom duger. Du är underbar.
Att Du är begåvad och att Du faktiskt inte behöver Göra något för att vara alldeles bäst på att vara Du och det innebär att du ska vara älskad precis som du är. Varför är vi så snåla med att berömma varandra? Att lyfta upp varandras själar och bädda in dom i värme? Vi alla ska ju kunna känna att vi har en självklar plats här på jorden utan att behöva prestera något.
Kan du göra mig en tjänst; Skriv en lista på dina närmsta och på två personer som du inte gillar. Skriv en komplimang till var och en av dom och se till att du antingen säger komplimangen/komplimangerna till dom eller sms:ar om det är svårt att se någon av dom i ögonen.
Tack för att du är en god medmänniska!

Jag har mycket lättare att andas idag. Att tro på mig själv och det är av den enkla anledningen att hon tog mig i sina armar, såg mig i ögonen och sa: DU ÄR BRA!
Kärlek!


/ Miss Lyckad - Tillåt dig att vara Alldeles Alldeles Underbar... -

9 kommentarer:

Jessica sa...

Hej vännen
Visst är detviktigt med komplimanger. Att tala om att någon gör något bra om de gör det.
Bara en snabb i förbigående gör susen det med."vad fin di e idag" tex, och det är ju så härligt att få komplimanger, man blir varm glad och lite stolt. Stolt för man har ju blivit uppmärksammad, det behöver man ibland det med.
Stor kram

Frida sa...

Ja, komplimanger kan lyfta en hel dag! Jag undrar ocksp varför vi inte ger varandra komplimanger oftare än vi gör. För om vi tycker om någon, så förtjänar ju faktiskt den personen att veta om det! Och varför inte då ara berätta det? Då blir man själv gladare och man gör någon annan GLAD!

Kram<3

Anonym sa...

även våra värsta fienden har bra saker att tillföra omvärlden, och de kan aldrig bli fiender om vi väljer att se och uppskatta varje människa precis med de är. Jag är bra på att se människor och att säga det även om det är en människa jag inte tycker jättebra om..för mej betyder det också att jag respekterar de olikheter vi har som personer. Självklart duger både du och jag till för de uppgifter vi får till oss i livet. Olika dagar, har alla...men tvivla aldrig på din uppgift :) Du finns för att du behövs!Och du är alltid tillräcklig! Varm kram

Vida sa...

Idag behövde jag höra just det! Stort varmt tack!
/Liv

Anonym sa...

Man lever kanske bara en gång...

I lycka, i olycka, i glädje och sorg njut av dig själv och njut av alla som får njuta av dig.

Testa att blunda i 1 minut med ett leende så lovar jag att humöret genast blir bättre, vare sig man är glad eller ledsen.

Alla är värda ett gott humör.
Alla är vi värda liv.

Doghead sa...

Fin kompis du har Missen! jag kom o tänk på Allan Edwalls visa Kom.
Här är texten/dikten:

"Kom ska vi tycka om varandra
Kom så får du kärligt kyssa mig
Så som du plägar göra med dom andra
När dom brukar hälsa på hos dig

För det är rent på tok vad männskan är snål
Med att dela med sig utav sympati
I denna värld som jagar amorösa mål
Medans kärlekslösa skaror drar förbi

Kom ska vi tycka om varandra
Kom så får jag kärligt kyssa dig
Strunt i dig själv och tänk på andra
Och detta gäller inte minst om mig

För det är rent på tok för lite utav det
Som vi människor har skäl att glädjas åt
Och alltför mycket utav sorger och förtret
Och för lite av utsäkt och förlåt

Kom ska vi tycka om varandra
Kom så får du kärligt kyssa mig
Så som du plägar göra med dom andra
När dom brukar hälsa på hos dig"

ha en bra helg och KRAM till dig fantastiska människa

Anonym sa...

tänkte faktiskt på det du skrev om tidigare idag :)! ska verkligen bli bättre på att ge folk komplimanger. Grym design förresten!

Heaven on Wheels sa...

Kärlek!

Anonym sa...

Behövde verkligen detta inlägg idag.
Du skriver så det berör, du skriver som alltid underbart.
Tack att du finns i mitt liv <3

Kram Malin