onsdag 19 november 2008

* Jag vill blåsa in mig i dig *



Jag åkte en massa tunnelbana idag. Bara åkte och åkte genom Stockholm och dess förorter. Tittade på höghus, asfalt, tegel, vatten och framförallt människor.
Det är lätt att hitta dom levande på t-banan för dom är inte så många.

En man från ett roligt och glatt land hade friserat sitt vita skägg och gjort slingor. Han var säkert hundra år, smal, och med en växande puckel. Klart han hade käpp också som han banka lite i det gråa golvet när han kom på något att skratta åt. Det gjorde han ofta, nästan hela tiden. Han var levande. Gestikulerade och förklarade snöfenomenet för en uppstramad svensk kvinna som tryckte sig bakåt i sätet. Aldrig hade hon haft en så rak rygg. Hon var inte levande.

Jag satt å såg in i alla dessa människor som kom och gick ur mitt liv. Jag försökte höra deras hjärta slå, höra deras passion. De flesta dialoger handlade om pengar eller något man kan köpa för dom. Annars var det ganska tyst tyst tyst.

Efter ett tag växte min känsla av frustration och otålighet. Jag ville att något skulle hända Nu. Nu. Jag ville ställa mig upp och skrika Att Alla Ska Stanna Upp Och Börja Prioritera sin Lycka och Kärleken. Jag ville Blåsa in Mina Starka LivsKänslor Ini varenDastE eN. Varför låter dom dagarna bara gå, änkte jag. Det här är också en dag, en sekund, en episod ur ditt liv.
Ta vara. Ta och va.

Åh, jag måste starta ett projekt. Projekt; Livskvalité.
Ögonblink.





/ Miss Lyckad - Vilken resa resa resa resa - - - - - - -

9 kommentarer:

Frida sa...

Du är så härlig Miss Lyckad! Allt du skriver blir så levande och jag kan riktigt se den där gamlingen på tåget framför mig...

Det var ett tag sen jag kommenterade sist, men jag är fortfarande kvar här, någonstans bakom...

Kram

Vida sa...

Det projektet skriver jag under på och försöker faktiskt vara en del av varje dag.

Gillar verkligen ditt sätt att skriva så jag tog mig i kragen och beställde din bok igår.

Ha en kvalitetsfull dag!

Liv

Anonym sa...

har också tänkt på det många gånger när jag har studerat människor. det finns ingen gnista i deras ögon, de verkar liksom ha .. gett upp.

Anonym sa...

under lång tid satt jag där, tittade på människorna, funderade över vilka dom var, skrev ner mina tankar, en dag när jag var på väg in till jobbet, i tbanan, luktandes på blandade dofter.. lukter av parfymer, kryddor och svett.....och vem vet, jag hittar kanske igen dem igen, tankarna jag skrev ner,den där dagen för så längesen...Jag ville också blåsa mig in i dem, få dem att vakna..leva precis som dagen idag var den sista :) varm kram och tack för dina fina ord! Du gör mej glad :D

Anonym sa...

Beskriv lycka, beskriv kärlek...

Alla är lyckliga på sitt sätt, aldrig samma lycka som ni, du, jag upplever.

Miss Lyckad sa...

&amp!

Absolut har alla sin individuella upplevelse på lycka och kärlek. Självklart. Men, många är inte lyckliga och har inte mycket kärlek i sitt liv. Vore det så skulle världen se annorlunda ut, och i förlängningen av det; Även Tunnelbanan.

Det tror jag. Jag hör gärna mer av dina tankar. Jag har inte sett dig här förrut. Välkommen!

/ Miss Lyckad - Happy happy happy, oh -

Anonym sa...

Har tittat in några gånger och skrivit, dock inte med något speciellt avsändarnamn. Tycker att dina texter är fantastiska, så eminent skrivna, doftar gott, doftar karriär :)

Fortsätt le och framför allt fortsätt skriv.

Gör någon glad och du blir själv glad.

Anonym sa...

Som vanligt skriver du helt underbart, och du skriver så man blir berörd.
Saknar dina tassavtryck på bloggen <3


Kram Malin

Gunilla sa...

Kommer förbi på besök och lämnar dig en varm kram....

Kram från "änglamor" Gunilla