tisdag 24 juni 2008

* Perspektiv People, perspektiv Tack! *

När började Em i fotboll... ca 2-3 veckor sen va? Dom flesta kan väl startdatumet utantill utan att tänka efter. Hur många matcher har du sett? Kanske har du varit där, betalat dyra pengar för matchbiljett,logi och flyg. Kanske hade du jättetrevligt, vilken grej Va! Se EM Live. Tävlingar av alla de slag för människor samman...

Jag tänkte upplysa Dig om att när du satt och tittade på fotboll och blev upprörd över att Sverige åkte ut så händer följande i världen;



En Tibetansk familj försöker leda fram vatten till sina odlingar nära byn Pu Mai. Regionen blir på grund av de snabbt krympande glaciärerna i Himalaya allt torrare, forskare påpekar att bergskedjans enorma glaciärer kan vara helt är borta redan 2035.





Invånare från den översvämningsdrabbade Tabascoregionen i Mexico på jakt efter mat och vatten efter att extrema skyfall försatt 70 procent av regionen under vatten. 700 000 människor uppskattas ha förlorat sina hem och tillhörigheter.






Rök från skogsbränder driver över ett avskogat landskap. Palmoljeföretag skövlar regnskog med hjälp av bränder för att bereda plats för oljepalmsplantager.




Jag vill ha samma engagemang till vår Planet, Den Enda Planeten vi har, som till fotboll. Storbildskärmar med människor som engagerar sig. Storbilsskärmar på varenda krog som Följer Fredsarbetet, Greenpeace på deras expeditioner för att rädda Moder Jord, WWF som kämpar för utrotningshotade djur. Djur som människor utrotar med att sätta käppar i ekosystemet...
Vad gör du för Freden? Miljöförstöringen? Barnarbetarna? Våldtagna kvinnor? REgnskogen som skövlas? Vad Gör DU?!
Sitter du hemma och tycker synd om dig själv för att du behandlats orättvist av den här världen?

Get over yourself!
Perspektiv People. Perspektiv Tack!

Slit bort fokuset att Du är världens mittpunkt och se att du är en Fantastisk människa som KAN GÖRA NÅGOT! Gör DET! Gör det Nu!

NU! Nu! Nu! Nu! NU!



Idag är jag trött på alla ursäkter och bortförklarande behov. Men, jag behöver...
Tyst!



/ Miss Lyckad - Jag säger det som behöver sägas! -

10 kommentarer:

Anonym sa...

ja det är helt underbart bra!

Anonym sa...

Du är verkligen rakt på sak. Det här borde publiceras på första sidan i alla dagstidningar.
Jag skäms över att jag är så insnöad på mig själv. Du har förstått vad det handlar om och jag lär mig av dig. Tack för att du slår igång hjärtat ibland. Det känns svårt att leva upp till din person. Jag menar du är så stark och väl talig. Jag önskar jag var som du.
kram Sandra

Anonym sa...

Man skäms att läsa detta för det ställer min ärlighet på prov måste jag erkänna. Otroligt tankeväckande. Denna tanke har gett mig något värdefullt. TACK! Jag lovar att återkomma med mina slutsatser

fideli sa...

fotboll intresserar mig lika lite som schlagerjippot som också det kostar massor av pengar, vilka borde och kunde gå till helt andra saker.
Medan vi sitter här i vårt trots allt ganska bra land, svälter mängder av människor, dör dom i Aids, skjuts hemlösa barn samvetslöst på gatorna...osv osv...listan kan göras hur lång som helst

Anette sa...

Fan vad du är BRA!!

Gunilla sa...

Idag kom din bok i mmin brevlåda. tack för den mycket personliga hälsningen och signeringen från DIG!

Nu har jag lite böcker att gräva ner mig i!!! *skojar* Det lät ju lite dumt.

Kram Gunilla (änglamor)

Anonym sa...

fin blogg! :D

Anonym sa...

ja, visst har vi människor intressanta perspektiv och prioriteringar. förnekelseär ett ord som passar in på den större delen av befolkningen. läser en kurs om vår miljö nu i sommar och det är.. skrämmande. medvetenhet skrämmer.

Just a Fair-y sa...

Bra, Miss Lyckad - att du säger det som behövs sägas!
Vi måste hjälpas åt att säga det, om och om igen.

Anonym sa...

Oj, nu skäms jag lite... Jag var så ledsen när Sverige åkte ur EM.. Nu fick jag mig en riktig tankeställare! Tack!